Merkki-Albertin 48. huutokauppa päättyi 8.11. ja mukana oli kaiken kaikkiaan mukavasti kohteita, olin huomaavinani M30 kiinnostukseni ohessa myös useita hyvinkin kiinnostavalta näyttäviä ulkomaisten merkkien kokoelmakohteita, sekä mm. Eestin lähetyskohteita. Totuttuun tapaan keskityn näissä jutuissani kuitenkin vain M30 kohteiden esittelyyn; kiitollisuudella totean, että Merkki-Albertin huutokaupan meklari antoi luvan käyttää kuvia tässä artikkelissa, joten reportaasista tulee värikkäämpi.
Aloitan kohteiden läpikäynnin alueelta ”Suomi – 1930 yleismerkit”, jolla oli listattuna yhteensä yli 90 kohdetta, mukana oli filateliakohteita, pääasiallsesti loistoleimaisia merkkejä, pari automaattirullasta tullutta merkkiä ja postihistoriaa. Postihistoriakohteista todettakoon, että mukana oli muutamia täysin ilmeisiä tekelelähetyksiä, joiden ”kapellimestarina” oli toiminut Unto Ollila Ylivieskasta. On syytä painaa nimi muistiin ”jatkon varalta”, nimittäin tietyt filatelistit tekivät kaikenlaisia kepposia saadakseen luotua jännittävän näköisiä kaukaisista maista palautettuja kohteita. Näiden tekelekohteiden postihistoriallinen arvo on mielestäni nolla ja niihin ei kannata rahojaan hukata. Se mikä täytyy todeta on kuitenkin, että mielikuvituksellisiin maihin oli postia Unto lähettänyt: Papua-Uusi Guinea, Jemen, Eritrea ja Palestiina, kaikki hyviä kohdemaita, mutta kun…
Yllä: 1,25/50p keltainen loistoleimattu, Hamina 1.6.1933. Loppuhinta ”huima” 805€
Hurja nousu nähtiin kohteen 745 ”1,25/50p II L” kohdalla, joka mielestäni aika korkeasta kahden sadan euron limitistä nousi kokonaiseen 805€:n myyntihintaan. En lähde arvioimaan, että oliko hinta järkevä, totean vain, että nämä kakkosladelman 1,25/50p keltaiset päällepainamamerkit ovat loistona haastava kohde. Henkilökohtaisesti pidän loistoleimattuna merkkiä, jossa sillan vaakasuora viiva on merkillä täysin vaakasuoraan. Kiinnostavaa mielestäni oli nähdä, että saman merkin hienoleimainen nelilö myytiin kahdeksalla kympillä. Näiden kahden kohteen loppuhinnan välillä oli jonkinlainen epäsuhta, ainakin minun kirjanpidossani. Korkeaksi nousi myös loistoleimaisen 1,75/1,25 päällepainamamerkin hinta, 15 euron limitistä aina 222€:n saakka!
Yllä: Kirjattu pikkupaketti Maskusta v. 1951 Helsinkiin. 2kpl M30 puunhakkaaja, yhteensä 50mk. Taksa: Pikkupaketti 1.12.1948 – 31.12.1951 30,00mk, kirjaaminen 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, yhteensä 50,00mk. Harvinainen.
Kiinnostava ja vaikea kohde oli numerolla 812 myyty ”25mk 2 kpl R-pikkupaketti -lähet. etusivulla Masku -51”, eli kirjattu pikkupaketti. Pikkupaketit ovat yleisestikin ottaen vähän vaikeampia M30 kohteita, koska lähetyslajina ne jäivät suurelle yleisölle vieraammaksi kuin paketit, usein näkee pakettikortteja, joissa paketin paino on ollut alle yhden kilon – nämähän olisi voinut lähettää pikkupaketteina, usein samalla postimaksulla; koska pikkupakettia ”ei tiedetty olevan olemassakaan” kävi näin harvoin ja tästä syystä pikkupaketit ovat harvinaisempia. Toinen harvinaisuutta lisäävä tekijä on ollut se, että pikkupakettia lähetettäessä postimerkit tuli kiinnittää suoraan pikkupakettiin, eikä erillisiä pakettikortteja käytetty. Pikkupakettien kuoret heitettiin arvatenkin usein menemään tai niistä leikattiin merkit irti ja liotettiin. Kirjattuna pikkupaketit ovat toki vielä harvinaisempia, minulla ei ole kymmenien vuosien näkemystä asiasta, mutta tämä myynnissä ollut kirjattu pikkupaketti on ensimmäinen kirjattu pikkupaketti, jonka itse olen nähnyt. Leimaukset ovat lähinnä kammottavia, ainakaan kuvan perusteella ei näy juuri päivää, kuukautta tahi vuotta – selosteessa mainitaan kuitenkin vuosi 1951. Kohteen lähtöhinta oli 40€ ja lopullinen myyntihinta 60€ – kiinnostusta varmasti vähensi huono leimaus.
Yllä: Hyvinkäältä 19.1.1933 Ondongaan Lounais-Afrikkaan lähetetty kirje, 2mk violetti single. T-leimaus ja Lounais-Afrikassa 1d leimaus lunastuksen merkiksi. Lisäksi Lounais-Afrikkalainen 1d lunastusmerkki. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. Alitaksa!
Hieno lunastuskohde oli myytävänä numerolla 756, nimittäin Lounais-Afrikassa lunastettu kohde, selitteellä ”2mk kuorella Lounais-Afrikkaan, jossa lisätty lunastusmerkki!”. Lounais-Afrikkahan oli Suomalaisen lähetystyön kohdealuetta ja siellä asui lähetystyöntekijöitä – kysymyksessä on siis aito tarveposti ja taksan noustua kahteen ja puoleen markkaan oli tämä 2mk violetilla leijonalla lähetetty kirje alitaksainen. Tämä on hieno postihistoriallinen kohde. Lähtöhinta oli 50€ ja lopulliseksi hinnaksi asettui 130€.
Mainittakoon vielä 5mk sininen single vapaapaketin postiennakkomaksuna, joka nousi 81 euroon ja 7mk punainen leijona single postikortilla Yhdysvaltoihin, joka jäi 20 eurolla myymättä. Lisäksi mieleen jäivät kolme 4mk postitalon siirtymäkohdetta, joista edullisin ”matala merkki” myytiin 105 eurolla ja kalliimmat siirtyneet nousivat yli kolmen sadan kukin (309€ ja 350€). Vaikein osaston ”vakavasti otettavista” postihistoriakohteista kohdemaansa suhteen oli Senegaliin lähetetty painotuote, joka oli lähetetty 50p/40p vihreällä päällepainamamerkillä. Kohteen lähtöhinta 100€ oli mielestäni korkea, mutta se nousi silti 130 euroon.
Suomi – Lentopostia osastolla oli tarjolla useita M30 kohteita, joista suurin osa jäi kokonaan ilman huutoja varsinaisen huutokaupan kestäessä, jälkimyynnistä kohteita kuitenkin on näköjään ”napsittu” useampiakin. Hieman yllättävää, että kauppa ei käynyt ”heti”, sillä joukossa oli mielestäni hyviäkin kohteita.
Yllä: Turusta 29.7.1945 Salemiin, Oregoniin lähetetty lentokirje, 4kpl M30 Saimaa ja 1mk vihreä leijona, yhteensä 41mk. Suomen sensuurin avaama, leimaus ja liuska. Taksa. Kirje ulkomaille 1.7.1945 – 31.8.1945 5mk, kirjeen lentolisä Yhdysvaltoihin (Vyöhyke 6) jokaiselta viideltä grammalta 15.3.1945 – 9.8.1945 18,00mk, yhteensä 41,00mk.
Kohdenumerolla 1831 ja selosteella ”10mk 4 kpl ja 1mk sens. lentokuorella Amerikkaan Turku 29.8.45, taksa voimassa vain 3 viikkoa !” myytiin lentokirjettä Yhdysvaltoihin; tämän kohteen limitin kohdalla oli mielestäni tullut ylilyönti, sillä 130€ lähtöhinta oli mielestäni liian korkea. Kohdetta ei myöskään myyty huutokaupan aukiolon aikana. Perustelen arviotani sillä, että aiemmin tänä vuonna yhdeksän päivän lentotaksainen helmikuussa 1945 Englantiin lentänyt kohde, joka siis on taksa-ajaltaan vielä lyhyempi jäi myymättä lähtöhinnalla 100€. Pidän 9 päivän taksaisia kohteita vaikeampina kuin näitä 21 päivän pituisen taksan USA:n menneitä. Kysymyksessä on kuitenkin lyhin Yhdysvaltoihin M30 käyttöaikana voimassa ollut lentotaksa, joten aivan huonosta kohteesta ei ole kysymys.
Yllä: Lentokirje Helsingistä 10.10.1945 Bedfordiin, New Yorkiin, USA:n. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10mk, lentolisä Yhdysvaltoihin 10.8.1945 – 23.10.1945 18mk jokaiselta 5g:lta, yhteensä 46mk. Taksa-aika 1kk 23päivää.
Kohde 1953 selitteellä ”M30 1mk + 5mk + 2x20mk lentokuorella Usaan” oli myytävänä 10 euron limitillä ja jäi jälkimyyntiin, josta se tuli myydyksi 10 euron limitillä. Kysymyksessä on lentokirje Yhdysvaltoihin ja sen taksa-ajan pituus on 1kk 23pv. Otan kohteen esiin, koska saman huutokaupan puitteissa oli toinen vähän vastaava kohde myynnissä 50€ lähtöhinnalla (numero 1842) kohdemerkinnällä ”5mk 2 kpl ja 2,50mk lentokuorella Englantiin Hki 15.10.45, lentotaksa voimassa vain 2 ½ kk”. Nämä kumpikin ovat hyviä lentopostikohteita, mutta oman kokemukseni perusteella täytyy todeta, että kymmenen euron lähtöhinta tämän tyyppisille kohteille on kohtalaisen sopiva, sillä ne eivät lyhyehköistä taksa-ajoistaa huolimatta ole valtavan harvinaisia; ja lähtöhinta on vain lähtöhinta, mikäli kilpailua syntyy hintahan nousee… Vuoden 1945 Yhdysvaltoihin lentäneet kohteet ovat kiinnostavia myöskin siksi, että tuolloin oli voimassa lentopostin rajoituksia liittyen mm. sallittuun lähetettävien kirjeiden painoon; kaiken kaikkiaan nihkeästä myynnistä päätellen vaikuttaa siltä, että Yhdysvaltoihin kulkenutta lentopostia tunnetaan yleisesti kohtalaisen vähän siitä huolimatta, että kysymyksessä on erittäin kiinnostava postihistoriallinen ”tutkimusalue”.
Yllä: Lentokirje Helsingistä 12.4?.1949 Intiaan. Takaisin lähetetty M30 30mk postiauto ja 7mk punainen, yhteensä 37mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.7.1948 – 31.10.1949 15,00mk, kirjeen lentolisä Intiaan (vyöhyke 7) 1.12.1948 – 31.10.1949 jokaiselta 5 grammalta 22,00mk, yhteensä 37,00mk.
Mielenkiintoinen reissannut kohde oli esillä numerolla 1874 ja selitteellä ”m30 7mk + 30mk lentokuorella Intiaan, josta palautettu takaisin, useita leimoja, lipukkeita ja merkintöjä”. Kysymyksessä on alle viisi grammaa painanut lentokirje, joka on jäänyt vastaan ottamatta ja palautettu Suomeen. Kuorelle liimatulla lapukkeella lukee otsikkona ”D.L.O. – 10” eli Dead Letter Office ja tuo 10 taitaa olla lomakenumero. Tämä on mukavan näköinen reissannut kohde, jonka lähtöhinta oli 50€ ja joka jäi myymättä huutokaupan ”normaalin huutoajan” puitteissa. Kohde kiinnosti minua, mutta piheyteen taipuvaisena en kyennyt siitä viittä kymppiä maksamaan.
Yllä mainittujen lisäksi mainittakoon M30 kohteista vielä ainakin se, että myynnissä oli muutamia parempia kirjattuja lentokirjeitä Eurooppaan, ensilentokuori Palestiinaan Puolan kautta LOT:n ensilennolla ja 2½mk sininen single lentopostikortilla Saksaan.