Christoph Gärtnerin huutokauppahuone Saksassa on kohtalaisen tunnettu ja suuri filateliaa ja postihistoriaa meklaava kansainväinen talo. Olen joskus saanut Gärtneriltä luettelon, tai oikeastaan yhden osan siitä kokonaisuudesta, jonka Gärtner painattaa jokaiseen huutokauppaan – aikamosista tiiliskivistä on kysymys.
Silloin tällöin Gärtnerillä on myytävänä myös kiinnostavia malli 1930 kohteita, tällä kertaa, 30. on-line huutokaupassakin on myytävänä yksi mielestäni kiinnostava kohde. Kysymyksessä on jo näiltäkin sivuilta tuttuun suomalaiseen lähetyskohteeseen Ondongaan lähetetystä lentokirjeestä, jonka numero luettelossa on 6347 ja selite-teksti seuraavanlainen: ”1940, 5 M dkl€blau u. 10 M lila MiF mit 3 weiteren Marken auf Luftpostbrief von Lahti, 26.X.40, nach Ondonga in Südwestafrika, vs. finnische u. ägyptische Zensurstempel sowie ägyptische u. südafrikanische Zensurbanderolen. Seltene Weltkriegs-Destination und Zensur-Kombination.”. Sain Gärtneriltä luvan käyttää kohteen kuvia.
Yllä: Lahdesta 26.10.1940 Ondongaan, Lounais-Afrikkaan lähetetty <10g lentokirje. M30 10mk saimaa, 5mk Olavinlinna, 2kpl 1mk oranssia leijonaa ja 50p vihreä leijona. Kulkenut Tukholman kautta, käynyt ilmeisesti Egyptissä, ja Etelä-Afrikkassa ja sieltä kulkenut Lounais-Afrikkaan. Suomen, Egyptin ja Etelä-Afrikan sensuurit. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1936 – 30.9.1942) 3,50mk, lentolisä ulkomaille ( 25.7.1939 – 23.1.1941) vyöhyke 6, 7mk/5g =14,00mk, yhteensä 17,50mk.
Lieneekö kirjeen reitti ollut Moskovan kautta, sillä Lounais-Afrikka oli Brittiläisen kansanyhteisön maa ja posti, jota ei voitu lähettää Saksan kautta, kulki Moskovan kautta. Tuolloin reitti on saattanut olla jotakin sellaista kuin Lahti – Helsinki – Tukholma – Moskova, josta Baghdadin kautta Kairoon ja sieltä Etelä-Afrikan kautta Lounais-Afrikkaan.
Lähi-idän alueella kulki ainakin KLM:n ja BOAC:n ilmapostia kuljettanut lentoreitti, joten jompaa kumpaa käyttämällä kuori on luultavasti lentänyt Egyptiin, josta se on sitten lentänyt Etelä-Afrikkaan. Todennäköisin vaihtoehto on BOACin liikennöimä reitti Bagdadin ja Kairon välillä.
Kohteen lähtöhinnaksi oli laitettu 200€. Siitäkin huolimatta, että kysymyksessä on aivan erinomainen ja postihistoriallisesti hieno kohde on hinta minulle liian korkea. Voi olla, että jonain päivänä vielä kadun, kun jätän tätä nyt huutamatta. Uskon kuitenkin, että jotakuta toista suomalaista keräilijää tämä saattaa kiinnostaa.
Päivitys 12.2.2015: Kohde myytiin hintaan 210€ + kohderaha 2€ + huutoraha 22% (42€) + postikulut + alv postikuluista 19%. Eli puhutaan noin 270 euron hinnasta. Gärtner toimii näissä jutuissa fiksusti ja erottaa postituksen eri yhtiöön (sen laskuttaa eri firma) ja näin ollen tuo alv menee vain postituksesta eikä ollenkaan noista kohteesta ja huutorahasta, tässä ostaja, erityisesti ulkomainen säästää piiitkän pennin (päivitetty 27.2.2015).