Tämän artikkelin tarkoituksena on näyttää malli 1930 merkeillä ns. ”kiertolaisia” eli lähetyksiä, jotka on syystä tai toisesta lähetetty eteenpäin kerran tai useammin kuin kerran. Nähdään, että ”kiertolaisuuteen” useinkin syy on ollut matkustavalle vastaanottajalle lähetetyn kirjeen edelleen lähetys, osoitteen muuttuminen, lähetyksen palautus löytymättömän vastaanottajan johdosta tai joskus jokin muukin syy.
Merimiehille laivoille lähetetyt kirjeet ovat oma kiertolaisten ryhmänsä, joiden yhteydessä nähdään usein jännittäviä kohdemaita ja uskomattoman pitkiäkin lähetyksen tekemiä reissuja. Osa esiteltävistä lähetyksistä sopisi varmaankin hyvin kokoelmiin, joissa pyritään esittelemään mahdollisimman pitkiä matkoja kulkeneita lähetyksiä – tällaisten kokoelmienhan tekeminen on ”muodissa” ja hauska tapa tutkia ja esitellä postihistoriaa. Matkojen pituuksia voi arvioda mm. käyttämällä google mapsia (joka ei kuitenkaan toimi erityisen hyvin valtamerien yli menevillä matkoilla) tai käyttämällä linnuntietä matkat laskevaa matkalaskuria.
En ole näitä kiertolaisiani mitenkään erityisesti ryhmitellyt, vaan olen laittanut eri taksoja, kohdemaita jne. sattumanvaraisesti sekaisin. Mikäli näistä tekisi kokoelman tulisi esitystavassa olla jonkinlainen punainen lanka.
Yllä: Kirje 22.3.1937 Helsingistä Rotterdamiin Hollantiin laivalle SS Rönnskär. Laiva seilannut eteenpäin ja edeleen lähetetty 23.3.1937 Italiaan Follonicaan. 3½mk sininen yksin. Follonica on Rooman Pohjois-puolella Elban saaren korkeudella oleva satamakaupunki. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk.
Yllä: Kuopiosta 26.4.1937 Helsinkiin lähetetty kirje, 2mk karmiini M30 leijona. Vastaanottaja on lähtenyt Unkariin. Lisätty Helsingissä ulkomaan kirjemaksun täydentämiseksi 3 kpl 50p vihreitä 27.4.1937 ja edelleenlähetetty Budapestiin, jonne saapunut 30.4.1937. Taksa: Kotimaan kirje (-20g) 1.12.1931 – 15.6.1940 2,00mk. Kirje ulkomaille (-20g) 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk. Lähetykset, joihin on edelleenlähetyksen takia lisätty ja mitätöity ”lisää” merkkejä ovat kiinnostavia kohteita.
Yllä: Lentokirje Tanskaan Köpenhaminaan 24.8.1942 Raumalta laivalle SS Helmi, jonne saapunut 28.7.1942. Suomen ja Tanskan sensuurit. Edelleen lähetetty 29.8.1942 Norjaan Bergeniin, jonne saapunut vasta 15.8.1942. Kulkenut siis lentokirjeeksi kauan. Etupuolella 1mk oranssi ja takana 2,75mk violetti, yhteensä 3,75mk. Taksa: Kirje pohjoismaihin (-20g) 1.4.1942 – 31.8.1942 2,75mk, lentolisä Pohjoismaihin 1.4.1928 – 30.9.1942 (-20g) 1,00mk, yhteensä 3,75mk. Sodanaikainen posti Norjaan ei ole kovin tavallista.
[Kommentti: Yllä olevassa kohteessa ”tavattava” 1.4.1942 – 31.8.1942 oli viiden kuukauden mittainen taksa-aika johtuen painoluokkajaon muutoksesta. Ensimmäisen luokan kirjeen taksa pysyi muuttumattomana; muutos koski toista painoluokkaa ja sitä painavampia kirjeitä.]
Yllä: Lentokirje kotimaassa Vaasasta 21.6.1951 Rovaniemelle, jonne tullut perille 23.6.1951. 7mk punainen ja 5kpl 3mk keltainen, yhteensä 22mk. Rovaniemeltä edelleen lähetetty Seinäjoelle lääninsairaalaan (Vaasan kautta) 26.6.1951, jossa todettu samana päivänä ”ei lääninsairaalassa” ja lähetetty takaisin Vaasaan jonne saapunut takaisin 26.6.1951. Taksa: Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, kotimaan lentolisä (-20g) 1.10.1942 – 31.12.1962 2,00mk, yhteensä 22,00mk.
Yllä: Painotuotepostikortti Orivedeltä 20.9.1946 Roomaan Italiaan. 2kpl 1mk vihreä leijona 2x10p punainen M17 ehiökuorella, jonka käypäisyys on mennyt umpeen 31.12.1930 ja jota varten on ehiöpainanteiden päälle sutaistu kosmoskynällä. Kirjoitettu Italiassa lyijykynällä ”Sconosciuto ad (via Principe) Amedeo 82” eli ”tuntematon Amedeo 82:ssa” ja postinkantajan nimikirjaimet. Leimattu ”Al mittente” lähettäjälle. Taksa: Painotuote ulkomaille (-50g) 1.9.1945 – 31.12.1946 2,00mk.
Yllä: Kirje Saksaan Berliiniin Turusta 26.8.1930,2kpl 1mk oranssi leijona. Vastaanottaja ilm. lähtenyt hotellista, jonne kirje on lähetetty ja kirje lähetetty takaisin. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.10.1925 – 30.11.1931 2,00mk. Leimattu maamme ensimmäisellä viestillisellä leimalla mennen tullen.
Yllä: Painotuotepostikortti Viipurista 12.10.1931 Saksaan, Berliiniin, josta kertaalleen edelleenlähetetty kaupungin sisällä. M30 40p vihreä single. Kun vastaanottajaa ei ole löydetty lisätty ”Abgereist ohne Angabe der Adresse” lähtenyt ilmoittamatta osoitetta-lipuke, ”Retour” palautetaan leima ja lähetetty takaisin 16.10.1931. Postinkantajan merkintöjä lyijykynällä. Saapunut takaisin VIipuriin vielä lokakuussa (leimaus kortin etupuolella. Taksa: Painotuote ulkomaille (-50g) 1.1.1922 – 30.11.1931 0,40mk.
Yllä: Lentokirje Yhdysvaltoihin Helsingistä 24.3.1939 Brooklyniin, New Yorkiin, jonne saapunut 6.4.1939 (Ensimmäinen osoite selviää katsomalla valoa vasten liimatun, koneella kirjoitetun lapun läpi ja ”vahvistuu” taksaa tutkimalla). 3½mk sininen ja 2mk karmiini, yhteensä 5½mk. Eteenpäin lähetetty San Franciscoon Californiaan, jonne saapunut 5.5.1939. Leimaus takana ”May 28 1939” ilmeisesti San Franciscossa, jonka jälkeen lähetetty vieläkin eteenpäin Chicagoon Illinoisiin, jonne saapunut 20.6.1939. Lyöty leimaus ”Observed in bad condition at Chicago, Ill. P.O.” – huomattu kirjeen olevan huonossa kunnossa. Lähetetty takaisin Suomeen. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk, lentolisä Vyöhyke 1 New Yorkin kaupunki (johon Brooklyn lasketaan): 1.4.1938 – 25.7.1939 2,00mk / 20g, yhteensä 5,50mk. Kulkenut n. 20900km.
Yllä: Lentokirje Turusta 9.1.1947 Saksaan Bremerhaveniin laivalle SS Occidental Victory. Bremerhavenissa lyöty leima ”Nicht mehr an Bord des Schiffes. Abgereist. Nähere Adresse nicht bekannt” – Ei enää laivalla. Lähtenyt. Uusi osoite tuntematon. Ilmeisesti puolikas miehittäjän sensuurileimaa. Lähetetty takaisin Turkuun 21.1.1947: leimaus ”zuruck”. Matkalla merkit irtautuneet, jäljellä vain 8mk violetti; suomalainen ”Postimerkit irtautuneet”- leimaus. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.1.1947 – 30.6.1948 12,00mk, lentolisä Eurooppaan 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk/5g. Palautus ei ole ilmeisesti tullut lentopostina, koska lipukkeet yliviivattu.
Yllä nähtävänä 17.6.1931 Bromarfista Ranskaan, Hotellissa asuvalle Paronitar Aminoffille lähetetty vakuutettu I luokan (<20g) kirje, joka vakuutetuille lähetyksille epätavallisella tavalla on lähetetty useita kertoja eteenpäin. Yleensä voidaan sanoa, että vakuutettujen lähetysten lähettäjä tiesi missä osoitteessa vastaanottaja oli. Tämä kirje on lähetetty eteenpäin ainakin kaksi kertaa, kunnes se on löytänyt perille ”Tourist Hotel, Lac Chambon”:iin 26.6.1931. Kirjeen takapuolella on Bromarfin sinetit 5kpl ja useita leimoja ja merkintöjä. Käytetyt M30 merkit ovat 5mk olavinlinna ja 2mk mustansininen leijona. Kirjeen taksa (I lk, <20g) ulkomaille oli (1.10.1925 – 30.11.1931) 2,00mk, kirjaaminen ulkomaille (1.1.1922 – 30.11.1931) 2,00mk ja vakuuttaminen (-300 kultafrangiin saakka) ulkomaille (1.1.1922 – 30.6.1945) 2,00mk. Lisäksi kohteelle on suoritettu ns. vakuutetun lähetyksen laskeminen, jonka taksa on ollut (1.7.1924 – 31.12.1934) 1,00mk. Yhteensä 7,00mk. Vakuutuksen arvon laskeminen voidaan myöskin todeta kuoren päälle kirjoitetusta tekstistä ”Assureras med 600:- sexhundra mark” ja tekstin alle kirjoitetusta ”Frs. 78,30″ eli kuudensadan markan arvosta vakuuttamisarvoa vastaava summa kultafrangeissa. Kuljettu matka n. 3000km.
Yllä: Lentokirje Oulusta 18.1.1954 Itävaltaan Solbad Halliin, Poste Restante osoitteeseen; kuorelle kirjoitettu Postlagernd on Poste Restante saksaksi. M30 30mk linja-auto ja 1mk vihreä, yhteensä 31mk. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, lentolisä Eurooppaan (per 5g) 24.10.1945 – 30.9.1057 3,00mk – kuori 10g eli 6,00mk; yhteensä 31,00mk. Kuorta ei ole lunastettu, josta merkkinä ”nicht behoben – non réclamé” lipuke ja vaikka sille on mitätöity 22.1.54 Poste Restante maksua osoittava 30 groshenin Itävaltalainen lunastusmerkki, on se palautettu lunastamattomana Suomeen. Saapunut takaisin Ouluun 22.2.1954. Kuljettu matka n. 5500km
Yllä: Helsingissä 9.3.1951 lähetetty paikalliskirje laivalle (Finlands Syd Amerika Linjen, M/S Aurora) ja edelleenlähetetty laivan perässä 12.3.1951 lentokirjeenä Rio de Janeiroon Brasiliaan. Taksa: Paikalliskirje (-20g) 12,00mk. Paikalliskirjeiden osalta edelleenlähetys tapahtui siten, että paikalliskirjeen taksa otetaan mukaan ja edelleen lähetyksen yhteydessä (paikallistaksa-alueen ulkopuolelle) lisätään vain puuttuva taksan osuus. Frankkeerauskoneella lisätty 60,00mk. Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, lentolisä Brasiliaan (vyöhyke 8) 1.12.1950 – 30.6.1953 26,00mk/5g. Kirjeen paino ollut <10g, joten lentolisä yhteensä 2*26mk = 52mk, ulkomaan kirjetaksan ja paikalliskirjeen taksan ero 8,00mk (20-12=8), paikalliskirje 12mk, yhtensä 72,00mk. Oikea taksa. M30 12mk punaisen ja frankeerauksen sekapostite. Matka n. 12000km.
Yllä: Kirje 7.1.1933 Helsingistä Leopoldvilleen Belgian Kongoon, jonne saapunut 2.2.1933. Helsingissä lyöty ”T” lunastusleima ja ilmeisesti Leopoldvillessä sinisellä kosmoskynällä merkintä 10c. Lähetystä ei kuitenkaan ole lunastettu, koska vastaanottaja on tuntematon ”Inconnu a la Maison Maruan?” ja se on palautettu Helsinkiin ”retour Helsingfors”, jonne saapunut ilmeisesti 16.3.1933 ja josta edelleen lähetetty 1.4.1933 Seafordeen, Clough:n, Downin piirikuntaan (Co. Down) Pohjois-Irlantiin, josta edelleen Edinburghiin Skotlantiin, josta lopulta Greenlaw:on Berwickshireen Skotlantiin. Jossakin välissä, joko Edinburghissa tai Greenlawssa lyöty 10.4.1933 päivämääräleima. Ollut matkalla noin viikon yli 2kk. Taksa: Ulkomaan (-20g) kirjetaksa 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. Alitaksa 0,50mk. Matka n. 17200km
Yllä: Turusta 13.6.1935 lentona Leopoldvilleen Belgian Kongoon lähetetty kirje. Merkintä Par Avion Bruxelles – Leopoldville. Leimoista nähdään, että kulkenut Tukholman kautta (saapunut ilm. lentona Tukholmaan) 13.6.1935, josta laivalla Sassnitziin Saksaan ja sieltä junalla Berliiniin 14.6.1935. Berliinistä ilmeisesti junalla Lyoniin, josta lentona Marseilleen 17.6.1935 jonne saapunut samana päivänä. Joko lento on kulkenut harvoin tai sitten on Leopoldvilleen menty laivalla, mutta saapuminen sinne 26.6.1935. Leopoldvillessä todettu, että laiva on mennyt Kasai jokea ylös ”Sur riviere Kasai”, jonne kirje on seurannut. 2kpl 2½mk sininen, 2kpl 1½mk punainen ja 50p vihreä leijona, yhteensä 8,50mk. Tämän kapteeni Klas Roosin kirjeenvaihtoa on liikkeellä jonkin verran, mies on seilannut monessa paikassa. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, lentolisä ulkomaille (vyöhyke 4) 15.4.1935 – 31.3.1938 6,00mk/5g, yhteensä 8,50mk. Matka n. 8500km.
Yllä: 20.8.1931 Paraisilta Portsmouthiin Englantiin suomalaiselle laivalle lähetetty kirje, joka on lähetetty 24.8.1931 lähettäjän kirjeen takana ilmoittamaan osoitteeseen Tukholmaan Ruotsiin, jonne saapunut 27.8.1931 ja josta lähetetty Halmsundiin Umeåån. Leimattu 29.8.1931 Håknäs (joka on noin 40 kilometriä Umeåsta Etelään). Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.10.1925 – 30.11.1931 2,00mk. Matka n. 3800km.
Yllä: Kirje Duluthiin Minnesotaan, USA:n 2.1.12.1932 Helsingistä. Postitukseen käytetty 2mk mustansininen ja 50p/40p vihreä, yhteensä 2½mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. 2kk ajan taksalle ei ollut yksi sopivaa M30 merkkiä ja näin ollen tänä aikana taksa täytyi rakentaa muilla merkeillä. Kirje on palautettu, koska vastaanottajaa ei ole löydetty ”Returned to writer, unclaimed from Duluth Minn.” Useita Duluthin leimoja: 5.2.1932 ilmeisesti saapumisleima, 6.2.1932 Duluth Minn. gen. del. (general delivery – yleinen postinkanto) ja 9.2.1932 ilmeisesti takaisinlähetyksen leima. Matka n. 13700km.
Yllä: Ulkomaan ensimmäisen painoluokan kirje 10.11.1934 Helsingistä Lontooseen laivalle ”S/S L´Avenir”, joka on jo seilannut ja edelleenlähetetty 13.11.1934 Adelaideen, Etelä-Australiaan, josta vielä 18.12.1934 lähetetty Port Victorian satamakaupunkiin Adelaiden lähelle. Merkin käyttötarkoituksen mukainen postite. Matka n. 18200km.
Yllä: Kirje Taivassalosta 28.12.1932 Brooklyniin New Yorkiin, USA:an. Palautettu ”RETOUR”, koska vastaanottaja ollut tuntematon ”INCONNU” ja ”No such number” -seliteleima edessä ja takana – ilmeisesti osoite väärin. Saapunut ”Brooklyn STA”tion postitoimistoon 12.1.1933 josta seuraavana päivänä lähetetty eteenpäin ”Brooklyn Bush Terminal” postitoimistoon, jossa asiaa ”pohdittu 14.1. – 17.2.1933 kunnes lähetetty takaisin. Ollut reissussa ainakin kaksi kuukautta. Taksa: Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. Matka n. 13200km.
Yllä: Lentokirje Helsingistä (Helsinki lentosatama) 1.10.1932 Singaporeen, tuolloiseen Brittiläisen Malaijisiirtomaahan. 5mk Olavinlinna ja 4kpl 2½mk sininen, yksi merkki lisäksi irtautunut, ilmeisesti ollut 2½mk sininen. Kulkenut Tukholman kautta (1.10.1932). Tullut perille Singaporeen 15.10.1932. Singaporessa todettu, että vastaanottaja on lähtenyt hotellistaan ”Not At” leimaukset ja edelleen lähetetty 17.10.1932 Penangiin, jonne saapunut päivää myöhemmin. Vastaanottajaa ei ole kirjeen ilmeisen kiertelemisen jälkeenkään löytynyt ja kirje on palannut ”Dead letter officeen” eli palautettavien kirjeiden toimistoon 30.11.1933 (HUOM! yli vuotta myöhemmin!) ja leimattu palautettavaksi ”Retour”. Saapunut Helsinkiin 26.12.1933 ja takaisin Lappeenrantaan uudenvuoden aatoksi 1933. Matkaa on tullut palautuksineen hulppeat n. 23000 kilometriä ja kirje on vaeltanut 14½ kuukautta. Taksa: Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, lentolisä Euroopan ulkopuolelle 20.3.1932 – 19.6.1933 vyöhyke 3 15,00mk / 20g, yhteensä 17,50mk (jos kirjeen paino ollut alle 20g). Matka linnuntietä n. 20900km.
Yllä: Lentokirje Turusta 23.1.1935 West Hartlepooliin Englantiin laivalle S/S Wipunen, joka seilannut eteenpäin ja edelleen lähetetty 29.1.1935 Genovaan Italiaan, jonne saapunut 2.2.1935. 2½mk sininen ja 2mk violetti, yhteensä 4½mk. Taksa: Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, lentolisä Eurooppaan 1.4.1928 – 30.9.1942 2,00mk jokaiselta 20 grammalta, yhteensä 4,50mk.Matka n. 2900km.
Yllä: Lentokirje Lappeenrannasta 11.5.1932 Varsovaan Puolaan Berliinin kautta. ”Mit Luftpost Befördert – Luftpostamt Berlin C2″ ja Berliinin lähtöleimaus 13.5.1932 kohti Varsovaa, jonne saapunut 13.5.1932. Varsovassa lyöty puolan kielinen seliteleimaus ja edelleenlähetetty Budapestiin Unkariin, jonne saapunut 16.5.1932. Budapestista edelleen lähetetty eteenpäin Adonyyn jonne saapunut 18.5.1932. Adony on pieni kaupunki n. 50km Budapestista Etelään. Taksa: Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, lentolisä Eurooppaan 1.4.1928 – 30.9.1942 2,00mk jokaiselta 20 grammalta, yhteensä 4,50mk.Matka n. 2400km.
Yllä: Lentopostikortti Helsingistä 22.12.1953 Yhdysvaltoihin New Yorkiin, jossa vastaanottajaa ei ole löydetty. Kulkenut ainakin Lennox Hillin aseman postitoimiston, ja Church Streetin aseman postitoimistojen kautta. M30 25mk sininen ja 3mk harmaa, yhteensä 28mk. Ehkä palautettu Suomeen. Taksa: Postikortti ulkomaille (1.1.1952 – 31.5.1956) 15,00mk , postikortin lentotaksa vyöhyke 4 (1.7.1953 – 30.9.1957) 12,00mk, yhteensä 27mk. Ylitaksa! Haiskahtaa hieman filateeliselta, koska muuten aika harvoin kukaan kirjoittaa postikorttiin lähettäjän osoitteen, toisaalta filatelisti olisi ehkäpä käyttänyt oikeaa taksaa.
Tarkoituksena on jatkaa kiertolaisten esittelyä toisessakin asiaa käsittelevässä artikkelissa.