Jälleen kerran suuntasin Salon postimerkkikerhon veteraanin, Ensio Huldénin kanssa heti aamusta Forssaan, kohti ties kuinka monetta Forssan Postimerkkikerhon syys-keräilytapahtumaa. Vettä tihutti hiljakseen harmaalta taivaalta, mutta lämpötila oli marraskuisen sijaan lähes kymmenen astetta. Pohdimme sopivaa lähtöaikaa, koska tapahtuman alkuajaksi oli ilmoitettu kymmenen – totesimme, että hevosmiesten tietotoimisto oli aiemmin kertonut, että parhaat kaupat on aina tehty jo puoli kympiltä ja päätimme lähteä puoli yhdeksältä liikkeelle. Paikalle pääsimme noin tuntia myöhemmin ja kuinka ollakaan tupa oli jo lähes täynnä ja tapahtuma täydessä käynnissä.
Heti kättelyssä, sisääntuloaulassa huomasin, että Forssalaisilla on järkeä päässä, nimittäin paikalla oli Huutokortti-huutokaupan kohteiden näyttö. Eli on yhdistetty kaksi asiaa ja tarjottu asiakkaille mahdollisuus tutustua huutokaupan kohteisiin tapahtuman yhteydessä. Voi herranen aika, kuinka olisin iloinen jos kaikki huutokauppiaat ymmärtäisivät tällaisen asian arvon asiakkaalle. Tästä jo marmatin Postimerkkimessuihin liittyen, mutta repetitio mater studiorum est. Itse tutustuin Huutokortin kohteisiin alustavasti jo verkon kautta ja pari kohdetta tulevassa Huutokortissa onkin, joita saatan huutaa. No palataanpa asiaan….
Tapahtuman päätilassa oli paikalla parisenkymmentä myyjää – tällä kertaa mukana ei ollut kauppiaita Ruotsista tai joinakin kertoina mukana ollutta virolaista kauppiasta, mutta heidän tilallaan oli suomalaisia kauppamiehiä ja naisia. Kuten tavallista pöydät olivat täynnä tavaraa ja tavalliseen tapaan kahvihuoneen takaseinän oli valloittanut Pertti Hurmerinta ja suuret laatikot täynnä edullista postihistoriaa. Pertin laatikkoja tälläkin kertaa tutkin minäkin.
Viivyin Forssassa vain puolitoista tuntia muiden kiireiden takia, mutta siitä huolimatta tälläkin kertaa käpälään jäi muutamia kohteita. Ensimmäinen kohde, joka kiinnitti huomioni oli tavalliselta näyttävä lentokuori Ruotsiin. Tarkempi tarkastelu osoitti, että kyseessä oli toisen painoluokan lähetys, jonka aiempi omistajakin oli huomannut ja kohteelle kirjoittanut. Toinen painoluokka on aina parempi kuin ensimmäinen, koska toisen painoluokan kirjeitaä lähetettiin hurjasti vähemmän kuin ensimmäistä painoluokkaa, käytännössä kyseessä siis on yli 20 grammaa painanut kirje. Kun tämä löytyi 1€ laatikosta oli mielestäni hinta kohdallaan.
Yllä: Toisen painoluokan lentokirje Helsingistä 12.4.1939 Göteborgiin, Ruotsiin. Maksettu kahdella M30 tummanoliivilla 3mk merkillä, yhteensä 6mk. Taksa: Kirje (21-125g) Pohjoismaihin (1.12.1931 – 15.6.1940) 4,00mk + lentolisä (21-12gg) Pohjoismaihin (30.4.1928 – 30.9.1942) 2,00mk = yhteensä 6,00mk.
Toinenkin löytämäni kiinnostava kirje oli mennyt Ruotsiin – kyseinen kohde kiinnosti minua, koska siinä oli Suomen sensuuri, vaikka se oli lähetetty niinkin myöhään kuin kesällä 1946. En muista, että minulla olisi toista yhtä myöhään sensuroitua lähetystä. En ole pistänyt sensuurien päivämääriä ylös, joten en pysty suoralta kädeltä sanomaan, että onko kyseessä ”myöhäinen sensuuri”, vai kuvittelenko tämän asian omassa päässäni. Jos kyseessä on myöhäinen sensuuri, niin kohde on siinä tapauksessa ihan kiva 8/5mk päällepainamamerkin käyttö.
Yllä: Sensuroitu kirje Helsingistä 7.8.1946 Tukholmaan, Ruotsiin. M30 8/5mk violetti single. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin (16.1.1946 – 31.12.1946) 8,00mk.
Löytämistäni kohteista ehkäpä kaikkien mielenkiintoisin oli kirjattu lentopikakirje Zliniin protektoraattiin vuodelta 1944. Kyseessä on siis ns. ”Saksan erikoistaksainen” lähetys, jossa kirjeen perustaksa on sama kuin kotimaan taksa, lentotaksa on myöskin sama kuin kotimaan lentotaksa, mutta kirjaamismaksu ja pikalisä ovat kansainvälisen taksan mukaisia. Kyseessä on siis varsin kiinnostava eikä kovin yleinen taksakombinaatio. Vaikka kuoressa oli selvä taite, en nähnyt sitä häiritseväksi kokonaisuuden kannalta, sillä sodanaikaiset firmojen lähetykset tyypillisesti eivät ole välttämättä mitään puhtoisimpia kappaleita. Tämä kohdekaupunki Zlin on nykyisen Tsekin alueella, hyvin lähellä Slovakian rajaa.
Yllä: Kirjattu lentopikakirje Helsingistä 17.5.1944 Zliniin, Protektorat Böhmen und Mähreniin. M30 Saimaa 10mk, 5mk Olavinlinna ja 1mk vihreä leijona, yhteensä 16mk. Sensuroitu Suomessa ja Saksassa. Taksa: Suomen ja Saksan välisen postisopimuksen mukainen (-20g) kirje (1.9.1942 – 5.9.1944) 3,50mk + Kirjeen (per 20g) lentolisä Saksaan (1.10.1942 – 5.9.1944) 2,00mk + kirjaaminen ulkomaille (1.10.1942 – 30.6.1945) 4,50mk + pikalisä ulkomaille (1.10.1942 – 30.6.1945) 6,00mk = yhteensä 16,00mk. Harvinainen yhdistelmä.
Kun yllä esiteltyjen kohteiden lisäksi löysin vielä pari muutakin mielestä kohdetta, joskin tavallisempia, täytyy taas kerran todeta, että Forssan keräilytapahtuma ei pettänyt. Jos kohta odotukset eivät olleet kovin korkealla, niin ne ylittyivät tällä kertaa reippaasti. Kun samalla tapasi paljon keräilijäkolleegoja ja ehti juoda Forssan baarin kaffet pullan kera, oli aamupäivässä niin paljon hyvää, että sitä näin illansuussa vielä muistelee hyvillä mielin.