Yllä: 25mk sininen leijona ensipäiväkuorella 18.1.1952 Helsinki.
Olympiavuonna, 18.1.1952 julkaistiin viimeinen ulkomaan taksaa varten julkaistu sininen M30 leijonamerkki, 25mk sininen leijona. Merkki on väriltään selvästi vaaleamman sininen kuin edeltäjänsä, sanoisin ”taivaansininen”, italialaiset kutsuvat tätä väriä nimellä ”azurro” ja mm. heidän jalkapallo pelipaitansa ovat juuri tämän värisiä.
Yllä: 25mk sininen VSP leijonamerkki. Kajaani 23.10.1952.
Merkkiä painettiin kahdelle eri paperille, valkoiselle sellupaperille (VSP) ja harmaalle sellupaperille (HSP) siten, että seitsemän tilauserää 928 (12-1951), 938 (3-1952), 947 (4-192), 965 (1-1953), 967 (4-1953), 980 (8-1953 ja 981 (10-1953) painettiin valkoiselle sellupaperille ja vain yksi tilauserä 995 (3-1954) painettiin harmaalle sellupaperille. Tämä viimeinen HSP erä on väriltään hieman vaaleampi kuin aiemmat tilauserät.
Yllä: Kohdistettu kuva kahdella kirjeellä oleviin merkkeihin, jotta väriero viimeisen ja muiden tilauserien välillä havainnollistuu. Ylempi Lauttakylässä 1954 leimattu merkki on viimeistä vaaleampaa tilauserää ja siis harmaata sellupaperia (HSP) ja alempi Kiikalassa 1953 leimattu jostakin muusta tilauserästä ja valkoista sellupaperia (VSP).
Merkkiä painettiin yhteensä 113 miljoonaa kappaletta, tehden siitä painosmäärältään top-10 M30 käyttösarjan merkin, näistä harmaan sellupaperin osuus on 6 miljoonaa. Numerokuusiloista huomattavaa on se, että ensimmäisestä kuusilosta on virheellisellä vuosiluvulla olevia ”yksilöitä” olemassa, nimittäin vuoden 1951 sijaan on arkin reunaan painettu 1591. Sama virhe toistuu myös 15mk punaisen ja 10mk ruskeanlilan leijonamerkin arkkien kohdalla. Tämä on siis huolimattomuusvirheen aiheuttama ”kommervenkki”. Merkin numerokuusilot ovat arvossaan, halvimman kuusilon luettelohinta (LaPe 2010) on 35€. Viimeisessä (09/2014) HTO huutokaupassa oli myytävänä merkin numerokuusiloita neljän kuusilon erä, joka myytiin 24€ + huutomaksu hinnalla.
Yllä: 25mk sinisen arkin reunapalat, kaikissa muissa ”numero”, mutta ei viimeisessä tilauserässä 995. Täytynee hankkia varmuuden varalta jostain numerolla varustettu versio! Viimeisen tilauserän merkit erottuvat kuitenkin vaaleamman sinisinä.
Erikoisuuksia merkistä tunnetaan ainakin rosohampaita (RH) ja paperin eri paksuuksia. Reunavesileimoja (RW) on merkeille osunut, laskoksia tunnetaan, siirtymiä on nähty ja tarttumiakin (TA) löytyy. Siirtymät, laskokset ja tarttumat kuitenkaan eivät ole yleisiä.
Yllä: Pieni siirtymä tai oikeastaan erittäin huono keskitys kuorella. Kempeleeltä 23.1.1953 Helsinkiin. Taksa: Kotimaan (-20g) kirjetaksa 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Hyvä rosohammaste (RH) rumalla leimalla.
Yllä: Ylä-vasemmalla on ilmeisesti hammasteneulan katkeamisesta johtunut sokkohampaan tapainen.
Ulkomaan, Pohjoismaiden ja kotimaan (-20g) kirjeen taksa vaihtui 25 markkaan 1.1.1952 – näin ollen voidaan todeta, että PLH:n käyttötarkoitus 25mk siniselle leijonamerkille oli ulkomaan kirjeen maksuna toimimisen lisäksi selkeästi toimia myös Pohjoismaihin lähetettävien kirjeiden sekä kotimaan kirjeiden maksuna. Tästä kertoo myös suuri painosmäärä tätä ajatusta tukevaa tarinaa. Single lähetykset ulkomaille 25mk taksalla eivät ole erityisen harvinaisia, joten 25mk sinisen merkin kohdalla harvinainen kohdemaa tulee arvoonsa. Minulla ei ole tälle merkille mitään huippukohdemaahan mennyttä single-lähetystä.
Yllä: Kirje postivaunuleimoin 17.3.1953 Culver Cityyn Californiaan USA:n. Leimattu Culvery Cityssä ”Uncalled for at Metro-Goldwyn-Mayer” eli elokuvastudie ei ole kirjettä käynyt noutamassa. Kysymyksessä on näyttelijätär June Allysonille lähetetty ihailijaposti. Vastaavalla leimauksella olevia ihailijapostilähetyksiä tunnetaan useita. Käyttötarkoituksen mukainen käyttö. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Oitista 11.5.1953 Portoon Portugalinn lähetetty kirje. 25mk sininen single reunapala. Käyttötarkoituksen mukainen käyttö. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk. Portugal on kohtalaisen hyvä kohdemaa. Sininen ”3” on onneksi muovikuoressa eikä itse kuoren paperissa. (Lisätty 28.3.2015)Yllä: Pyynikiltä (Tre) 31.12.1952 Baseliin Sveitsiin lähetetty kirje. M30 25mk single. Käyttötarkoituksen mukainen käyttö. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.Yllä: Kirje 17.7.1952 Pornaisesta Ajaccioon Korsikan saarelle Ranskaan. Käyttötarkoituksen mukainen käyttö. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Kirje 8.6.1953 Uuraisista Bexhill-on-Sea:n Englantiin. Esperantoaiheinen kuori. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Kirje 23.3.1953 Helsingistä Heidelbergiin Saksaan, posti Saksaan oli 50-luvulla yleistä. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Ensimmäisen painoluokan kirjetaksan lisäksi myös muita 25 markan ulkomaantaksoja (sopivia 25mk sinisen singlelle) löytyy tarkoituksenmukaisen käyttöajan puitteissa. Näitä ovat ainakin ensimmäisen painoluokan asiakirjalähetys ulkomaille, kirjeen tullauksen taksa oli noihin aikoihin 25,00mk ja samaten ulkomaan tiedustelun taksa. Myös ilmakirjeen taksa oli 25mk, mutta nämä ovat pääsääntöisesti ehiöinä kulkeneita.
Yllä: Tiedustelu Marokkoon lähetetystä kirjeestä 23.9.1953 Helsingissä (Helsinki 27). On selvitetty ainakin siihen asti, että ko. kirje on lähtenyt Pariisiin Helsingistä. 25mk sininen leijona. Taksa: Tiedustelu ulkomailta 1.11.1949 – 31.5.1956 25,00mk.
Pohjoismaihin menevien ja kotimaan ensimmäisen luokan kirjeiden taksat muuttuivat samana päivänä ulkomaan kirjetaksan kanssa, eli 1.1.1952. Kuten yllä jo pohdittiin tarkoittaa tämä oikeastaan sitä, että 25mk sinisen käyttötarkoitus sisälsi myös nämä taksat.
Yllä: Kirje 27.4.1953 Helsingistä Lidingö:n Ruotsiin. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Asiakirja kotimaassa 2.2.1954 Keskijärveltä ”Röksä” postipysäkkileima Helsinkiin. Taksa: Asiakirjoja (-200g) 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Kirje 6.2.1952 Parkanosta Porvooseen. Taksa: Kirje (-20g) kotimaassa 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk
Yllä: Vapaakirje 5.6.1955? Helsingistä Nummelle. Vapaakirjeen postiennakkomaksu on maksettu 25mk sinisellä. Itse kirjeestä ei ole mennyt maksua, mutta postiennakko on täytynyt maksaa. Postiennakkomäärä 14790mk. Taksa: Postiennakko (-25000mk) 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Vapaakirjeen saantitodistus maksettu 25mk sinisellä leijonamerkillä, Turusta 4.9.1953 Raumalle. Vapaakirjeen ollessa kyseessä kirjeen postimaksua ei tarvinnut maksaa, mutta saantitodistuksesta täytyi suorittaa asianmukainen maksu. Taksa: Saantitodistus lähetystä jätettäessä 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Lunastukseen ilmeisesti lentolisän puuttumisen takia joutunut kirje 27.10.1954 Oulusta Berliiniin Saksaan; Suomessa jo todettu vajaataksaiseksi ja ”T” leima lisätty. Saksassa merkitty lunastuksen olevan 08, eli 8 pfennigiä. Lisäksi lyöty himmeä leima, jossa taitaa lukea ”Durch Ablösung” lunastuksen kautta. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, kirjeen lentolisä Eurooppaan (Pohjoismaiden ulkopuolelle) 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk/5g. Lunastusta siis Suomen käytännön mukaisesti olisi 2*3,00mk eli 6,00mk. Onko tuo vastannut 8pf sitä en osaa suoralta kädeltä sanoa. Yllä: Kirkkonummelta 16.4.1955? lähetetty ja lunastukseen mennyt kirje, jonka paino on ylittänyt ensimmäisen luokan kirjeen painorajan 20g ja näin ollen puuttuva postimaksu on tullut maksettavaksi tuplana. Taksa: Kirje (21-125g) kotimaassa 1.1.1952 – 31.5.1956 40,00. Lunastus siis 2*15,00mk, eli 30,00mk.
Yksittäispostitteiden lisäksi löytyy tietysti käyttötarkoituksenmukaiselta käyttöajalta myös muita 25mk sinisen käyttöjä.
Yllä: Lentopostikortti Helsingistä 22.12.1953 Yhdysvaltoihin New Yorkiin, jossa vastaanottajaa ei ole löydetty. Kulkenut ainakin Lennox Hillin aseman postitoimiston, ja Church Streetin aseman postitoimistojen kautta. M30 25mk sininen ja 3mk harmaa, yhteensä 28mk. Palautettu Suomeen. M30 25mk sininen ja 3mk harmaa, yhteensä 28mk. Haiskahtaa hieman filateeliselta postitteelta, koska muuten aika harvoin kukaan kirjoittaa postikorttiin lähettäjän osoitteen. Tämän postikortin niksi aukenee vasta kun tajuaa, että kysymyksessä ei ole postikorttina vaan painotuotteena lähetetty postikortti. Tämä on tärkeä huomio, sillä postikorttina lähetettynä taksa ei täsmäisi. Taksa: Painotuote (-50g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.7.1958 10,00mk, AO-lähetyksen lentolisä ulkomaille vyöhyke 4 1.7.1953 – 30.9.1957 18,00mk/20g, yhteensä 28,00mk. Mielenkiintoista on, että postikortin taksalla lähetys olisi ollu markan halvempi!
Yllä: Kirjattu kirje Vammalasta 21.5.1952 Koski HL:n. 25mk sininen tupla, yhteensä 50mk. Taksa: Kirje (-20g) kotimaassa 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, kirjaaminen kotimaassa 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, yhteensä 50,00mk.
Yllä: Postiennakko-osoitekortti Malmilta 22.3.1952 Nummelle, 25mk sininen tupla. Kirje postiennakolla, ennakkomäärä 215mk. Taksa: Postiennakko (-25000mk) 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, kirje (-20g) kotimaassa 1.1.1952 – 31.6.1956 25,00mk, yhteensä 50,00mk. Yllä: Vakuutettu kolmannen painoluokan kirje 15.6.1952 Helsingistä Örebrohon Ruotsiin. 2kpl 35mk olavinlinna ja 25mk sininen M30 leijonamerkki, yhteensä 95mk. Vakuutusmäärä 4500mk ja kirjeen painoksi kirjoitettu 150g. Taksa: Kirje (126 – 500g) Pohjoismaihin 1.1.1952 – 31.5.1956 60.00mk, kirjaaminen 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, vakuuttaminen (4001-5000mk) 1.7.1950 – 31.12.1962 10,00mk, yhteensä 95,00mk.
Varsinaisen käyttötarkoituksen mukaisen ajan jälkeen, siis käytännössä 31.5.1956 jälkeen oli M54 jo suureksi osaksi syrjäyttänyt M30 merkkimallin käytön, M30 luvallinen käyttöaika kuitenkin jatkui ja merkkiä sai käyttää aina 31.12.1962 saakka posti ja lennätinhallituksen ”siunauksella”. Oikeataksaisten lähetysten lisäksi löytyy aina kaikenlaisia ”omalaatuisia” taksoja. Rahan arvon huvetessa kiinnitettiin ehkä vähemmän huomiota siihen, että oliko taksa aivan tarkasti oikea, näin ollen ylitaksoitettuja lähetyksiä löytyykin enemmän mitä pidemmälle 50-lukua mentiin.
Yllä: Helsingistä 4.11.1953 Zurichiin Sveitsiin Poste Restante osoitteeseen lähetetty lentokirje. 2kpl 25mk sininen, yhteensä 50mk. Jonka takana saapumisleima Zurich 1 6.11.2013 ja Poste Restante maksun maksamisesta kertova kuoren taakse mitätöity 40 centimen Sveitsin käyttösarjan merkki, joka on leimattu 6.11.1953 Zurich Annahmeamt. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, lentolisä Eurooppaan 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk/5g, yhteensä jotain alle 50mk. Ylitaksa.
Yllä: Postikortti 11.4.1960 Vuoksenniskalta Tukholmaan Ruotsiin. 25mk sininen single. Taksa: Postikortti Pohjoismaihin (sama taksa kuin kotimaassa) 1.6.1956 – 31.12.1962 20,00mk. Ylitaksa!
Sekapostitteita myöhempien merkkimallien kanssa löytyy runsaasti, erityisesti malli 1954 merkkien kanssa, jotka alkoivatkin syrjäyttää M30 käyttöä heti ilmestymisvuonnaan 1954. Vähemmän tavattuja ovat sekapostitteet M30 ja M63 kesken, niitäkin kuitenkin aina ajoittain tulee vastaan.
Yllä: Luhtikylästä 14.8.1954 Vikakönkäälle lähetetty 2,25kg painanut paketti. M30 25mk sininen ja 5mk keltainen (postitoimiston loppuunkäyttöä) ja M54 15mk punainen, yhteensä 45mk. Taksa: Paketti kotimaassa (1-3kg) 1.1.1952 – 31.5.1956 45,00mk.
Yllä: Porista 10.9.1963 Turkuun lähetetty toisen painoluokan kirje, jolla M30 25mk sininen ja M63 0,25mk harmaa, yhteensä 0,50mk. Vähän vähemmän yleinen sekapostite. Taksa: Kirje (21-125g) 1.7.1963 – 31.12.1966 0,60mk. 0,10mk alitaksa!
Ulkomaan, Pohjoismaiden ja kotimaan (-20g) kirjeen taksa vaihtui 25 markkaan 1.1.1952 ja 25mk sininen leijonamerkki julkaistiin 18.1.1952, eli taksan vaihtumisen ja merkin julkaisemisen väliin jäi 17 päivän väli (1.1.1952 – 17.1.1952). Tämän 17 päivän ajanjakson merkityksellisimmät postitteet ovat 25mk puunhakkaaja merkillä tavattavat singlet; nimittäin ajanjaksona M30 merkeistä vain 25mk puunhakkaaja sopi yksin näille kirjetaksoille.
Yllä: Helsingistä 8.1.1952 Bekkelagetiin Norjaan lähetetty kirje. 25mk puunhakkaaja single, juurikin tuon 17 päivän aikana, jolloin merkki oli ainoa yksin taksalle sopiva M30 käyttösarjan merkki. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Helsingistä 9.1.1952 Uppsalaan Ruotsiin lähetetty kirje. 25mk puunhakkaaja single, 17 päivän aikana, jolloin merkki oli ainoa yksin taksalle sopiva M30 käyttösarjan merkki. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Helsingistä 17.1.1952 Rautalammelle lähetetty kirje. 25mk puunhakkaaja single, 17 päivän aikana, jolloin merkki oli ainoa yksin taksalle sopiva M30 käyttösarjan merkki. Taksa: Kirje (-20g) kotimaassa 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk.
Yllä: Kyröskoskelta 15.1.1952 Porvooseen lähetetty asiakirjalähetys 25mk puunhakkaaja singlenä. Lähetetty sen 17 päivän aikana, jolloin merkki oli ainoa yksin taksalle sopiva M30 käyttösarjan merkki. Taksa: Asiakirja (-200g) 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk. Isokokoinen kuori. Tämä asiakirjataksa on paljon vaikeampi tuohon 17 päivän väliin kuin tavallinen kirje.