Lahden kerhon sadas kahdeksas huutokauppa päättyi 24.10.2014 ja jälleen nähtiin useita kiinnostavia M30 kohteita, joista tässä muutamia pohdintoja. Sain luvan käyttää kohdekuvia, mikä tietysti tekee huomattavasti mukavammaksi tällaisen ”raportoinnin”. Lahden kerhon huutokaupassa on yleensä ollut hyviä M30 kohteita ja tälläkään kertaa ei tarvinnut pettyä – ehkä siitä syystä, että kysymyksessä ei ole postimerkkiliikkeiden järjestämä huutokauppa, ovat lähtöhinnat yleensä olleet mielestäni järkeviä. Näin on ainakin päässyt kokeilemaan onneaan hyvienkin kohteiden kanssa.
Yllä: Helsingistä 2.8.1948 Yhdysvaltoihin lähetetty lentopostikortti. M30 12mk sininen single. ”By air to the United Kingdom” leimaus, eli lentotaksa vain Englantiin asti, josta eteenpäin laivalla. Taksa: Postikortti ulkomaille 1.7.1948 – 31.10.1949 9,00mk, postikortin lentotaksa Englantiin 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk, yhteensä 12,00mk.
Kohde 258, selitteellä ”1948 12mk lentokortilla USAan -48 By air to the United Kingdom” oli yksi kiinnostavista tämänkertaisen huutokaupan M30 kohteista. Tämä ”By air to the United Kingdom” leimaus tarkoittaa sitä, että kohteen oli tarkoitus kulkea lentona vain Englantiin asti, jonka jälkeen se laitettiin laivaan, jolla se jatkoi matkaansa. Näille vain Englantiin asti lentoposteille oli luonnollisesti oma taksansa. Kysymyksessä oleva kortti on vuodelta 1948 ja tämän vaihtoehtoisen Englannin lentotaksan loppuajoilta, vaihtoehtoisen taksan olemassaolo oli jo ”unohtunut” suurelta yleisöltä, koska nopeampi suora lentoposti oli lisääntynyt ja inflaatio oli syönyt markan arvoa. Lisäksi on todettava, että postikorteilla tavataan yleisestikin ottaen paljon vähemmän näillä leimauksilla olevia kohteita (kuin kirjeillä). Kuvasta päätellen leima on hiukan ”hailukka”, joten se ei ole paras mahdollinen. Kohteen lähtöhinta oli 7€ ja loppuhinnaksi tuli 11€, joka oli mielestäni alhainen, sillä kyseessä on mielestäni hyvä kohde. Huutokaupassa oli myynnissä myös toinen vastaavalla leimalla oleva kirje.
Yllä: Turusta (Turku 2) 13.10.1936 Kasseliin Saksaan lähetetty kirjattu kirje; saapunut Kasseliin 15.1.1937 eli kulkenut ajassa takaperin, tai sitten Turussa on leimasimessa ollut väärä kuukausi. 3kpl 2mk punainen M30 leijona. Paino ollut 13g, joka täytyi ilmoittaa kirjauslipukkeen alapuolella. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk, kirjaaminen ulkomaille 1.12.1931 – 31.8.1942 2,50mk, yhteensä 6,00mk.
Kohteessa oleva kirjekuoren avaamisesta kertova liuska, jossa lukee teksti ”zur devisenuberwachung zollamtlich geöffnet” tarkoittaa suurin piirtein sitä, että kuori olisi tullaustarkastuksessa avattu. Muistan lukeneeni jostain, olisiko ollut Suomen Postimerkkilehdestä, että kysymyksessä on samainen sulkemisliuska, jollaista käytti Kolmannen Valtakunnan tuolloin vielä salassa pidetty postisensuuri. Tämä kuori on sensuroitu / avattu Kasselissa 16.1.1937, jonne se oli saapunut päivää aikaisemmin. Lähtöhinta 5€, jolla kauppa tehtiin.
Yllä: Helsingistä 12.6.1940 Lontooseen Englantiin lähetetty kirje. M30 3½mk sininen single. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk
Kohde 238, selitteellä ”1940 3½mk sin sens.kuorella Englantiin -40”. Kysymyksessä on kesäkuussa 1940, välirauhan aikaan Englantiin 3½mk sinisellä leijonalla singlenä kulkenut sensuroitu kirje. Tyylikäs kohde Uusi Suomi – lehden firmakuorella. Kohteesta kiinnostavan tekee se, että sen kulkema reitti on pitkä, lähestulkoon maailman ympäri, nimittäin kirje on kulkenut Helsingistä ensin lautalla Tallinnaan, josta se on junalla kulkenut Moskovan kautta Vladivostokiin, sieltä laivalla luultavasti Yokohaman kautta San Franciscoon, josta junalla New Yorkiin tai johonkin muuhunYhdysvaltain Itä-rannikon kaupunkiin ja sieltä laivalla Liverpooliin, josta luultavasti junalla Lontooseen. Tämä postinkuljetusreitti johtui siitä, että Saksa oli huhtikuussa 1940 valloittanut Tanskan ja Norjan ja sulkenut Tanskan salmet, Saksan kautta posti ei luonnollisesti Saksan vihollismaahan Englantiin myöskään kulkenut, näin ollen ainoa avoin reitti oli Neuvostoliiton kautta. Tämä reitti oli välirauhan teonjälkeen auennut. Ei erityisen harvinainen, mutta silti hyvä ja tyylikäs 3½ sininen singlekohde. Lähtöhinta 6€, toteutunut hinta 51€.
Yllä: Ehiölentokortti 14.4.1942 Helsingistä Offenbachiin Saksaan. M30 keltainen1,75mk ehiökortti ja lisämerkkinä M30 1mk oranssi, yhteensä 2,75mk. Suomen ja Saksan sensuurit. Taksa: Postikortti Saksaan 1.4.1942 – 31.8.1942 1,75mk, postikortin lentolisä ulkomaille 1.4.1928 – 30.9.1942 1,00mk, yhteensä 2,75mk. 5kk taksa.
Huutokaupan M30 ”kanuunakohde” oli ehiöt-osastolla listattu kohde numero 707 selitteellä ”1942 1:75mk eko + 1mk lento Saksaan 14.IV.42 erikoitaksa!”. Kysymyksessä on siis Saksan erikoistaksan lyhyemmän taksa-ajan ehiö-lentopostikortti, taksa-aika oli siis viisi kuukautta. Samaan taksa-aikaan liittyy myös vastaava kirjetaksa 2,75mk, joka myöskin on erinomainen kohde, mutta tämä postikorttitaksa on ehkä hieman vaikeampi. Ehkä paras mahdollinen tämän taksan lähetys olisi 1,75/50p päällepainamamerkki singlenä postikortilla. Ehiökohteena ehiökokoelmaan tämä myyty kohde on aivan erinomainen. Lähtöhinta oli 25€, joka oli niin alhainen, että se suorastaan vaati tekemään tarjouksia, loppuhinta 145€ oli mielestäni maltillinen, ei missään tapauksessa korkea, sillä kohde on ”oikeasti” vaikea.
Yllä tarkemmin esiteltyjen neljän kohteen lisäksi oli muitakin kiinnostavia M30 kohteita myynnissä, mm. postikortti Romaniaan (hyvä kohdemaa), pari kirjettä Australiaan, kirje 4½mk taksalla Sveitsiin ja kokoelma kuvakevirheitä.
Minulle henkilökohtaisesti kävi tällä kertaa vähän köpelösti, sillä en pystynyt olemaan huutokaupan loppuessa ”linjoilla” jä näin ollen aiemmin jättämäni huudot ylitettiin useammasta kohteesta. Olin siinä luulossa, että olisin päässyt katsomaan loppukahinat, mutta näin ei ikävä kyllä tapahtunut. Onneksi sentään jotain jäi haaviin, mutta kirveleviä tappioitakin tuli, joista kuitenkin selvitään pilke silmäkulmassa!