Hämeenlinnassa järjestetään syyskuun alussa Tavastex-22 kansallinen näyttely ja nyt on julkistettu myös osallistujalista niistä kokoelmista, joita tullaan näkemään. Kilpailuluokissa nähdään mm. Hannu Kaupin malli 1930 ”referenssikokoelma”, joka on aihepiirin kokoelmista laajin ja täydellisin. Odotettavissa on parasta mahdollista M30 materiaalia alusta loppuun saakka ja käsittääkseni mukaan on valittu paljon uutta postilähetysmateriaalia, jonka laatu lienee erinomaista. Tulen varmasti viettämään tovin, jos toisenkin tämän kokoelman edessä. Jussi Tuori näyttää jälleen M30 ehiöitä. On kiva nähdä mitä uutuuksia on löytynyt sitten Kuopion näyttelyn – se jää nähtäväksi.
Muita varsinaisesti vain M30 merkkimalliin keskittyviä kokoelmia ei Hämeenlinnaan osallistujalistan mukaan olekaan tulossa. Tämä on hiukan harmi, sillä hyviä M30 kokoelmia on maassamme muitakin ja niitä olisi kiva aika ajoin nähdä. Itse en kyennyt uudistamaan M30 postihistoriakokoelmaani tähän näyttelyyn, osittain siksi, että esitän lentopostia. Olen siis itse osasyyllinen ainakin yhteen puuttuvaan M30 kokoelmaan!
Uudemmista käyttösarjoista kiinnostavia kokoemia näyttävät M54 merkkien osalta Pauli Salminen ja Kari Tapola. Myös M63 ja M1975 ovat edustetuina. Mielenkiinnolla näen myös Issakaisen ”M1990”. Muuta jännittävää on tiedossa mm. Tampereen kerhon Valtosen SS-miesten postia esittelevässä kokoelmassa, joka taitaa olla mukana näyttelyssä ensimmäistä kertaa.
Lentopostiluokassa Esko Seitsonen näyttää kymmeneltä vuodelta lentopostin ohjausleimoja ja merkintöjä – tämä on myöskin alallaan jonkinlainen referenssikokoelma, vaikka kyseessä on ”vain” yksi kehys. Kannattaa yrittää sisäistää erityisesti aika-aspekti näiden erilaisten ohjaustekstien ja leimojen käytössä, eli millloin mitäkin ohjausta käytettiin. Eskohan ei yleensä oikeastaan minkään kohteen kohdalla kerro harvinaisuudesta mitään, tämä ei aina ole katselijalle edullista, sillä ymmärtämättä eräiden kohteiden harvinaisuutta niistä ei saa kaikkea irti.
Itse esittelen viisi kehystä lentopostia wanhan markan ajalta, eli vuoden 1962 loppuun saakka. Kokoelma on rakennettu käyttämällä suomalaisia M17, M30 ja M54 merkein kulkeneita lentopostilähetyksiä. Sekapostitteita juhlamerkkien kanssa, juhlamerkein lähetettyjä tai ulkomailta Suomeen lähetettyjä lähetyksiä ei tähän kokoelmaan ole otettu mukaan. Kyseessä on kokoelman ”ensilento”, eli käytännössä siis testi siitä, että pysyvätkö siivet tärinässä kiinni. Olen huomannut, että vain rakentamalla kokoelman näyttelykuntoon pystyy ”ihan oikeasti” havaitsemaan mitä kohteita mahdollisesti puuttuu ja mitä jo on. Tämä tieto aiheuttaa suunnattomasti tuskaa ja samalla on kokoelman kehittämisen kannalta aivan olennaista. Olen joutunut satsaamaan uusille alueille, eli M17 ja M54 kohteisiin, jotta koko wanhan markan aika on saatu ”peittoon” ja kokoelmaan jonkinlaista tasapainoa eri merkkimallien osalta. Toki käyttöajan päättyminen M17 osalta (1931) ja julkaisun aloittaminen M54 osalta ovat olleet luonnollisia vedenjakajia. Ilmoitin kokoelman ensin postihistorian luokkaan, kuitenkin siten, että mikäli se halutaan siirtää lentopostiin, se on minulle OK. Näin sitten kävikin ja hyvä niin. Kokoelmassa on postihistoriamaisia elementtejä – olen kiinnittänyt erityistä huomiota taksoihin ja toisaalta lentopostimaisuus tulee esille siitä, että myös reittien osalta on pyritty esittelemään reitit silloin kun niiden esittely tuo kohteelle lisäarvoa. Myös lentokonetyypeistä, joilla lentoja on suoritettu on lisätty tietoja ja kotimaan lentopostin osalta on pyritty kertomaan kotimaisen lentopostin kehityksen tarinaa.
Viiteen kehykseen on mahdutettu yksi kehys kotimaan lentopostia, kehys Pohjoismaista lentopostia, kehys Suomen tekemien kahden ja monenvälisten postisopimusten taksojen mukaista lentopostia, kehys yleiseurooppalaista lentopostia ja maanosien välistä lentopostia, eli kaukomaihin kulkenutta lentopostia.
Uusimmassa Filatelisti-lehdessäkin käydään läpi Hämeenlinnan näyttelyä. Huomaan, että lehden ulkonäkö on jonkin verran muuttunut uuden päätoimittajan tiimoilta.
Forssan Huutokortti huutokauppa, järjestysnumerolla 29 päättyi eilen. Se oli M30 osalta hiljainen tapahtuma, koska mitään erikoisempaa ei myytävänä ollut. Ainoa mielenkiintoisempi M30 kohde oli pakettikortti, jolle oli mitätöity suuren rahamäärän edestä M30 ja M54 merkkejä. Kyseessä lienee ollut lunastus, ehkäpä useamman lähetyksen könttälunastus, jonka merkit oli mitätöity pakettikortille. Merkkejä oli yhteensä 6174 markan edestä, eli aikamoinen määrä. Tällaisia massalunastuksia tulee aina silloin tällöin vastaan ja ne ovat omanlaisensa erikoisuus tai ainakin todiste postin käyttämistä toimintatavoista. Lunastus meni kaupaksi 8,80 eurolla, eli ei erityisen kalliilla. Huomasin, että tavara oli mennyt kokonaisuudessaan hyvin kaupaksi – myymättömiä kohteita ei ollut suuria määriä; toki aina jää myymättä jotakin, mutta filateliapuolen myyntiosastoissa jälkimyynnissä yhä ostettavissa oli suuri vähemmistö kohteista.
Hämeenlinnaa odotellessa….