Helmikuun 2016 osalta huutokauppa on käynyt kiivaana systeemi.net:issä, eBayssa, ja Delcampessa sekä tietysti ”virallisemmissa” huutokaupoissa mm. Philabid alustan kautta järjestettävissä huutokaupoissa. Myös kiinnostavia M30 kohteita on ollut myynnissä. Olen ollut töiden takia kovin kiireinen, mutta olen pyrkinyt seuraamaan tapahtumia, jos kohta en aina aktiivisena osallistujana, niin ainakin myötäelänyt muutamissa huutokaupoissa. Olen tähän poiminut joitakin myytyjä kohteita ja ruodin niitä hieman. Tällä kertaa etenemisjärjestys on epäjärjestelmällisen epäjärjestelmällinen.
Sinetti postin 119. huutokauppa päättyi helmikuussa, en ehtinyt katsoa sen kohteita kovinkaan tarkasti – mutta mitään sen kummempaa M30 tavaraa myynnissä ei tällä kertaa ollut, tavanomaisia loistoleimaisia ja aika tavallisia lähetyksiä. Huomasin yhden Eestiin menneen postikortin 1,25mk taksalla – Eestin kanssahan oli voimassa postisopimus, jonka takia kirjeiden ja postikorttien taksat Eestiin olivat samat kuin Pohjoismaihin. Eestin erikoistaksaiset eivät ole mitenkään erikoisen vaikeita, mutta lisäpalveluilla varustettuina (kirjaus, lento, pika jne.) ne ovat hyviä.
Kouvolan kerhon huutokaupassa oli jonkin verran M30 kohteita myytävänä, ei mielestäni mitään erikoista, vaan ehkäpä vähän yleisempää tavaraa. Myytävänä oli paljon loistoleimaisia M30 leijonamerkkejä ja ilahduttavaa kyllä suurin osa näistä oli ihan ”oikeita” loistoja. Hinnat nousivat joissakin tapauksissa limiteistä kohtalaisen paljonkin ylemmäksi; loistoleimatuilla näyttää olevan markkinat. Leijonamerkkipuolella 20p vihreän loiston joku osti 16½ eurolla, 1,20mk punaisen hintaan 22€ ja suttuisen 1,25/50p keltaisen II ladelman lähesloisto meni kaupaksi 55 eurolla. Lisäksi leijonista 5mk lila loisto keräsi 15,40€ ja 16mk postiauto loistona jopa 41,50€. Muuten loistoleimatut myytiin lähempänä limittiään, tyypillisesti alle kympillä – arviolta noin 70% M30 kohteista meni kaupaksi. Minua henkilökohtaisesti eniten loistoleimaisista kiinnosti 2/1,5mk punainen päällepainamamerkki, joka oli suojareijitetty N (Notraco) ja loistoleimattu. Tämän lähtöhinta oli 5€ ja myyntihinta 5,50€. Meni ns. parempiin suihin, sillä en pystynyt huutokaupan lopukahinoissa olemaan mukana ”valvomassa etujani”. Postilähetyksiäkin oli myynnissä, mutta näiden osalta ei ole oikeastaan mitään muuta mainittavaa kuin, että ”aika hiljaista oli”.
Yllä: 2/1½mk punainen N (Notraco) suojareijityksellä oleva merkki loistoleimattuna. (kuvan laitoin tähän lupaa vielä saamatta)
Yksi ”kovimmista” ja ainakin kallein helmikuun aikana tietääkseni kauppansa tehnyt M30 kohde oli saksalaisen Gärtnerin huutokaupassa myyty hieno Suomesta 1941 huhtikuussa Englantiin lähetetty lentokuori.Kuorella oli mitätöity 4kpl 3½mk sinisiä M30 leijonia, yksi 1mk oranssi ja yksi 50p vihreä leijona, eli yhteensä 15,50mk postimaksu. Kuori oli lähetetty Turusta 21.4.1941, kulkenut Tukholman kautta 22.4.1941, josta Moskovan kautta Bagdadiin. Irakissa kuori on leimattu 11.5.1941. Kuori oli sensuroitu kotimaassa, jonka merkkinä on sekä sensuuriliuska, että leimaukset. Sensuuri oli ilmeisesti kuoren avannut myös Irakissa (pyöreä sininen sensuurileima) ja sen ja lisäksi se oli sensuroitu Englannissa (Sensuuri # 1477).
Muistetaan, että Saksalaiset eivät antaneet Englantiin menevälle postille kauttakulkua sotatilan takia ja postin oli kuljettava Moskovan kautta. Tämä kyseinen lentokuorikin on kulkenut Moskovan kautta, josta se on kulkenut Bagdadiin. Bagdadin kautta (joka tuolloin kuului Brittiläiseen ja siis liittoutuneiden vaikutuspiiriin) liikennöivät Imperial Airways ja BOAC (British Overseas Airways Corporation), jotka kuljettivat myös postia. Lisäksi alueella liikennöi ilmeisesti yhä myös KLM, vaikka Hollannin emämaa oli jo tuolloin Saksan vaikutuspiirissä. Bagdadista Englantiin voitiin liikennöidä käytännössä kahta kautta, joko ”maailman ympäri” tai Afrikan kautta – posti kuljetettiin yleensä lyhintä reittiä, joka tässä tapauksessa tarkoittaa Afrikan kautta. BOAC liikennöi Bagdadista Englantiin reitillä, joka käsitti useita pysähdyksiä ja joka suuntautui Kairosta Etelään Khartumiin (Sudan) jatkuakseen Pohjois-Afrikan Eteläpuolitse Länteen ja kaartaakseen takaisin Pohjoiseen vasta Afrikan Länsirannikolla, josta lennot kulkivat Bathurstista (Gambia, nyk. Banjul) Lissbonin kautta Englantiin. Reitillä liikennöitiin lentoveneillä ja tavallisilla ”maakoneilla”.
Yllä: Bagdadista Englantiin Pohjois-Afrikan Eteläpuolitse kulkenut lentoreitti 1941
Kyseessä on erittäin harvinainen postin kulkureitti vuonna 1941 ja koska lento on maksettu koko matkalle, mikä on erittäin harvinaista, on kyseessä huomattaavan ”hyvä” lentopostikohde. Hintakaan ei ollut halpa, sillä kohteesta maksettiin yli 600 euroa, ja hinta kaikkinensa postit ja muut mukaanlukien huitelee 800 euron yläpuolella.
Yllä: eBayssa myyty Unkariin v. 1943 kulkenut lentokirje. Äänekoskelta 24.5.1943 Kadarkutiin Unkariin, sensuroitu. M30 5mk Olavinlinna, 2mk keltainen ja 50p vihreä leijona, yhteensä 7,50mk. Taksa: Suomen ja Unkarin postisopimuksen mukainen (-20g) kirjetaksa (1.12.1942- 4.9.1944) 3,50mk, kirjeen lentolisä (jokaiselta 20 grammalta) Eurooppaan (1.10.1942 – syksy 1944) 4,00mk, yhteensä 7,50mk.
eBayssa myytiin Unkariin vuonna 1943 lentopostissa kulkenut kirje Unkarin erikoistaksalla. Kirjeen hinta nousi aina yli 120 euron, joten myyjä oli varmasti tyytyväinen. Suomen ja Unkarin välillä oli ”Saksan ja Suomen sopimuksen tapaan” postisopimus, jonka mukaisesti kirjeiden ja postikorttien taksat olivat samat kuin kotimaassa. Lentolisää tämä sopimus ei kuitenkaan koskenut, vaan lentolisä kirjeelle ja postikortille oli kansainvälisen Eurooppalaisen postiliikenteen lentolisä 4mk. Unkariin sota-aikana ja tämän sopimuksen aikana kulkenut oikeataksainen posti on kohtalaisen harvinaista.
Yllä: Slovakiaan mennyt lentokirje vuodelta 1942. Ruhalasta 12.7.1942 Bratislavaan Slovakiaan, M30 5mk Olavinlinna ja 50p vihreä leijona, yhteensä 5,50mk. Sensuroitu Suomessa ja Berliinissä. Taksa: Ulkomaan (-20g) kirjetaksa (1.11.1936 – 30.9.1942) 3,50mk, lentolisä (per 20g) Eurooppaan (1.4.1928 – 30.9.1942) 2,00mk, yhteensä 5,50mk.
Systeemissä myytiin Slovakiaan mennyt lentokirje vuodelta 1942 hintaan 11 euroa. Sinänsä kuoressa ei ole mitään ihmeellistä, koska kyseessä on normaalin Eurooppaan kulkeneen lentokuoren taksa. Mielenkiintoista on kuitenkin se, että 1942 posti kulki Keski-Euroopassa Suomesta vain Saksan liittolaismaihin ja muuallekin vain sodan ulkopuolelle jättäytyneihin maihin. Poikkeuksena tästä on Yhdysvallat, jonne posti Suomesta kulki vuonna 1942. Slovakia on kuitenkin kiinnostava ja vaikea kohdemaa, sillä tämä maa ”syntyi” vuonna 1939 Saksan miehittäessä Tsekkoslovakian ja käytännössä liittäessä Tsekin alueet itseensä (Protektorat Böhmen und Mähren) ja perustaessa Slovakian alueesta itselleen vasallivaltion. Slovakian itsenäisyys loppui sodan päättyessä ja se liitettiin takaisin Tsekkoslovakiaan, joka jäi kuten tunnettua on ”rautaesiripun” taakse. Slovakia liittyi Europan Posti ja Pikatiedotusliittoon huhtikuun alusta vuonna 1943, sopimus oli voimassa syksyyn 1944 asti, joten on olemassa myös Slovakian erikoistaksa, mutta sellaista en ole koskaan nähnyt. [Korjaus: Liittyminen tapahtui 1943 ei 1944 – tarkistin asian vielä kiertokirjeestä KK 87-88/1943; Mattilan taksaluettelossa on näiltä osin virhe].
Slovakiaan tällä taksalla voitiin lähettää kirjeitä aikaisintaan 13.3.1939, kun Slovakian valtio itsenäistyi ”virallisesti” – valtiota ei koskaan tunnustettu maailmanlaajuisesti ja mm. liitotutuneet pl. Neuvostoliitto eivät sen itsenäisyyttä tunnustaneet. Kansainvälinen kirjetaksa vaihtui 30.9.1942 ja näin ollen 3½mk taksa Slovakiaan oli voimassa korkeintaan n. kolme ja puoli vuotta.
M30 keräilijöitä kiinnostava kirja edesmenneen Juhani Kerppolan ”Suomen postitaksat 1930-1962 malli 1930-yleismerkein” postihistoriakokoelmasta julkaistiin Postihistoriallisen yhdistyksen toimesta. Ostin yhden tällaisen kirjan ja siinä on näytillä värikuvina Kerppolan LAPOEXissa 2015 kultamitalin voittanut kokoelma siinä muodossa, jossa se oli esillä Nordia 2014 näyttelyssä Oslossa, jossa se sai Suuren Vermeilin (86p), sekä kirjan lopussa myös Kerppolan virheellisyyksiä käsittelevä ”On se niin väärin” kokoelma. Kuten M30 asiaa seuraavat ovatkin jo varmasti arvanneet on tämän kokoelman kohteita ja ”On se niin väärin kokoelma” (kokonaisuudessaan) ollut myytävänä viimeaikoina. Olen pidättäytynyt kommentoimasta näiden kohteiden myyntiä niiltä osin kuin mitä kauppoja on tehty muuten kuin täysin anonyymisti. Voin kuitenkin todeta, että useita hienoja postihistoriallisia kohteita on myyty ja löytänyt uuden omistajan, olen nähnyt sekä mielestäni edullsesti myytyjä, että mielestäni hyvinkin kalliilla menneitä kohteita; näistä voidaan todeta vain, että ”markkinat ovat määrittäneet hinnat”.