Karelia Stamps on Lieksassa toimiva postimerkkihuutokauppa, joka järjestää säännöllisen epäsäännöllisesti Internethuutokauppoja. Alustana Karelia Stamps käyttää kerailija.net alustaa. Tällä kertaa huutokaupassa oli useita M30 keräilijää kiinnostavia kohteita. Tapani mukaan aloitan filateliakohteista ja sen jälkeen käyn läpi valittuja postihistoriakohteita. Tätä kirjoittaessani en ole pyynnöstä huolimatta saanut meklarilta vastausta kyselyihini saada käyttää huutokaupan kuvia. Näin ollen pysytellään kirjallisessa tuotoksessa ja yritetään luoda kuva kohteista sanallisin keinoin. Osa kuvailemistani kohteista on kuvattu Filatelistin numerossa 5/2015, jossa on huutokaupan kohdelistaus myöskin nähtävillä.
Heti ensi kerralla käydessäni läpi huutokaupan kohdelistaa huomasin, että kohteet jakautuvat selvästi kahdenlaisiin ja vedenjakajana oli tällä kertaa hinta. Suurin osa M30 kohteista oli ns. normaalisti hinnoiteltuja kohteita, joiden lähtöhinnat pyörivät akselilla vitosesta pariin kymppiin. Näiden lisäksi oli erikseen omiin osastoihinsa laitettu kohteita, joiden lähtöhinnat alkoivat viidestä kympistä ja kovimmalla lähdöllä ollut M30 kohde oli muistaakseni 600€. Nämä mielestäni korkeilla lähtöhinnoilla myyntiin laitetut kohteet olivat kyllä järjestään mielenkiintoisia ja vaikeitakin kohteita, mutta ja kyllä… nyt tulee se kuuluisa mutta… nämä paremmat kohteet oli täysin ylihinnoiteltu. Lieneekö sitten käynyt sillä lailla, että kohteet on hinnoiteltu jättäjän toimesta ja meklarille ei ole annettu minkäänlaista lupaa muuttaa hinnoittelua. Huomasin muutamia vastaavalla tavalla räikeästi ylihinnoiteltuja M30 kohteita myös ns. postilähetysten osastossa.
Karelia Stampsin huutokaupassa ei ollut juurikaan M30 merkkikohteita, tarjonta keskittyi lähes täysin postihistoriaan. Jätänkin tästä syystä ”filatelian väliin” ja aloitan tarinointini suoraan postihistoriakohteista ja tapani mukaan eteneen läheltä kauas ja vielä kauemmas kohdemaiden mukaan.
Kotimaassa kulkeneista myytävänä olleista kohteista nostan ensiksi esille kaksi single kohdetta. Myynnissä oli 1932 Helsingistä Marianhaminaan poste restante osoitteeseen lähetetty lentokirje 3mk oliviilla merkillä. Kotimaan lentokirjeet ovat harvinaisia ja 1930-luvun alun päiväyksillä erityisen harvinaisia. Kohteen lähtöhinta oli siltikin mielestäni erittäin korkea, kokonaiset 300 euroa. Mikäli oikein näin, ei kohde mennyt kaupaksi. Kohde on kuvattuna Filatelistissa, kohdenumero 689.
Yllä: Postikortti Helsingistä 9.3.1937 Rigaan, Latviaan. M30 1½mk violetti ja 50p vihreä, yhteensä 2mk. Taksa: Postikortti ulkomaille (1.11.1936 – 30.9.1942) 2,00mk. Suomen ja Latvian välillä solmittiin 12.5.1937 alkavaksi postisopimus, jolla säädettiin myös postikortin hinta yhteneväksi Pohjoismaisen taksan kanssa. Tämä katkaisin ulkomaantaksan käytön postiliikenteessä Latviaan, näin ollen taksa-aika on 7,5kk). Baltian maihin mennyt posti on ”vaikeampaa” kuin esimerkiksi Ruotsiin tai Tanskaan mennyt.
Hieno kotimaassa kulkenut kohde oli M30 7mk postitalo single lentokirje, joka oli kulkenut Helsingistä Jyväskylään. Lentokirjeet kotimaassa ovat itsessäänkin hyviä kohteita ja hyvät 7mk postitalon singlekohteet ovat vaikeita, kyseessä on selvästi kokoelmakelpoinen kohde. Kohde on kuvattuna filatelistissa, kohdenumero 688. Lähtöhinta oli 150€, harkitsin tätä jopa hetkisen, mutta tarkistettuani ”oman tilanteeni” 7mk postitalon kohdalta totesin, että minun ei kannata. Kohde jäi myymättä.
Yllä: Kirje Helsingistä 2.12.1936 Klaipedaan Liettuaan. M30 3mk oliivi ja 50p vihreä, yhteensä 3½mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille (1.11.1936 – 31.8.1942) 3,50mk. Liettuaan mennyt posti on kohtalaisen harvinaista. Huomataan, että 3½mk sininen julkaistiin virallisesti 13.12.1936 ja todellisesti ilmeisesti 11.12.1936, joten tämä kirje osuu siihen väliin, jolloin ei ollut käyttötarkoitukselle (ulkomaan kirje) yksin sopivaa M30 merkkiä saatavilla, tuo ajanjakso oli pituudeltaan 40 päivää.
Ehkä koko huutokaupan paras myytävänä ollut M30 postihistoriallinen kohde oli numerolla 682 myytävänä ollut kirjattu postiennakkokirje Sveitsiin vuodelta 1938. Kohteessa oli kuorelle laitettu oranssi kolmion-muotoinen postiennakkoa osoittava lipuke. Kuorelle oli mitätöity M30 5mk olavinlinna, M30 leijonia 3mk oliivi, 1½mk violeti ja neljä 1mk oranssia, eli yhteensä 13,50 markan edestä. Taksa on oikein ja kohde erittäin harvinainen. Kohdekuva löytyy filatelistista. Lähtöhinta oli kuitenkin hurja, 600€ tästä kohteesta on erittäin suolainen pyynti. Tämäkin kohde jäi myymättä.
Yllä: Helsingistä 31.12.1938 Luxembourgiin lähetetty kirje. M30 1mk oranssi ja 2kpl 1,25mk keltainen, yhteensä 3½mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille (1.11.1936 – 31.8.1942) 3,50mk. Posti Luxembourgiin ei ole erityisen yleistä.
Yksi kiinnostavista myytävänä olleista M30 single postitteista oli M30 6mk punainen leijona single postikortilla New Yorkiin, Yhdysvaltoihin. Kohde oli ketjuleimattu Helsingissä ja leima osui merkille aika ”rumasti”. Silti kohteessa ei ollut sinänsä mitään vikaa. Lähtöhinta oli 200 euroa ja kohde meni sillä kaupaksi. Kuten aiemminkin tässä blogissa on kerrottu ovat nämä 6mk punaiset single postikortit harvinaisia ja vaikeita. Kohde on kuvattuna Filatelistissa, kohdenumero oli 685.
Yllä: Kirje Helsingistä 17.12.1942 Haarlemiin Hollantiin. Suomen ja Saksan sensuurit. M30 3½mk oliivi, 75p oranssi ja 25p ruskea, yhteensä 4½mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille (1.9.1942 – 30.6.1945) 4,50mk. Hollanti liittyi Euroopan Posti- ja Pikatiedotusliiton sopimukseen Suomen kanssa 1.4.1943, joten kyseessä on 7kk taksa-aika.
Toinen erittäin kiinnostava postihistoriallinen kohde oli M30 keltaisen 1,25mk vastausehiökortin vastauspuolisko lisämerkillä (M30 25p ruskea leijona), joka oli lähetetty takaisin Suomeen Saksasta, mutta, johon oli erikseen maksettu saksalaisella postimerkillä lentolisä. Kohteessa oli kauniit leimat ja se oli mielestäni erittäin hieno. Kohde on kuvattuna filatelistissa ja kohdenumero oli 690. Vaikka kohde olikin mielestäni hieno, ei limitti 250€ ollut hieno. Se ei muidenkaan mielestä ollut sopiva, sillä kohde jäi myymättä.
Myytävänä oli myös muutamia M30 ulkomaan pakettikortteja, joista yksi oli huutokaupan kilpailluimmista kohteista. Kilpailua osakseen sai Kanadaan mennyt 1947 Helsingistä lähetetty pakettikortti. Tämän pakettikortin lähtöhinta oli 12€ ja kohteen hinta nousi ainakin 37€:n. Muut myytävänä olleet ulkomaan pakettikortit olivat vähintäänkin mielenkiintoisesti hinnoiteltuja, nimittäin Ruotsiin vuonna 1955 Piikkiöstä lähetetyn pakettikortin lähtöhinnaksi oli laitettu 200€ (kuva Filatelistissa, kohdenumero 686) ja Saksaan 1935 Helsingistä lähetetyn 150€ (kuva Filatelistissa, kohdenumero 683). Näiden hintojen takana olevaa logiikkaa en pysty ymmärtämään, sillä kyseiset ulkomaan pakettikortit eivät ole kohdemaansa tai minkään muunkaan ominaisuutensa takia mitenkään erikoisia ulkomaan pakettikorteiksi. Kumpikin jäi myymättä.
Yllä: Lentokirje Helsingistä 7.6.1945 New Yorkiin, Yhdysvaltoihin, jonne saapunut 27.1945 (vastaanottajan leimaus). Sensuroitu yhdysvalloissa. Merkkeinä M30 7mk ja 9mk postitalo, 5mk Olavinlinna ja 1½mk harmaa leijonamerkki, yhteensä 22½mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille (1.9.1942 – 30.6.1945) 4,50mk, lentolisä (jokaiselta 5 g:lta) Yhdysvaltoihin (15.3.1945 – 30.6.1945) 9,00mk*2=18,00mk, yhteensä 22,50mk. 2½ kk taksa-aika.
Muitakin kiinnostavia kohteita oli paljon, mm. kirje Kiinaan 2½mk taksalla kiinalaisin saapumisleimoin, useita kirjeitä Yhdysvaltoihin, osa lyhyillä lentotaksoilla ja mielestäni sopivin lähtöhinnoin (5-10€), joitakin Saksaan menneitä erikoistaksaisia, sekä paljon ns. tavallisia kohteita M30 merkein ulkomaille ja kotimaassa.
Itse ostin lähinnä pohjahinnoilla muutamia kohteita, mutta kaiken kaikkiaan parhaat kohteet jäivät lähtöhintojensa korkeuden takia ”toiseen kertaan”.
Täydennän tätä artikkelia, kun ostamani kohteet tulevat ja laitan niistä kuvia ja kerrontaa tämän hetkisen lisäksi: Tämä tapahtui 11.9.2015 – lisäsin viisi kohdetta. Huomasin blogia täydentäessäni, että Liettuaan mennyt kirje oli tosiaan siitä 40 päivän ikkunasta, jolloin ulkomaan kirjeen taksa oli muuttunut, mutta 3½mk sininen merkki ei ollut vielä ilmestynyt. Tuli oikein hyvä mieli tästä pienestä ”voitosta”.