Lahden kerhon huutokauppa päättyi 11.5. lauantaina ja M30 osastolla oli myytävänä yhteensä noin seitsemänkymmentä kohdetta – pääasiallisesti postihistoriaa, kuitenkin mukana muutamia loistoleimattuja ja vähän muuta. Tässä kirjoituksessa keskityn postihistoriakohteisiin, koska filateliapuolella ei ollut mielestäni mitään erityisen jännittävää. Kuten yleensä aloitetaan läheltä ja jatketaan kauas…
Kotimaassa kulkeneista kohteista mielestäni kiinnostava oli vuonna 1944 Raumalta lähetetty pikakirje Rovaniemelle saksalaiseen kenttäpostiosoitteeseen. Kun kenttäpostin taksoja ja sääntöjä lukee, niin vastaan ei tule pikakirjettä saksalaiseen kenttäpostiin. Uskoakseni lähettäjä on lähettänyt kirjeen ikään kuin se olisi tavallinen kotimaan pikakirje asiaa sen enenpää ajattelematta. Tilanne oli kuitenkin se, että saksalaiselle sotaväelle lähetetyt kenttäpostilähetykset (eli kenttäpostiosoitteeseen lähtetyt lähetykset) olivat 4.1.1943 – 4.9.1944 vapaita postimaksusta 40 grammaan saakka ja ilmeisesti pikapostin lähettäminen kenttäpostiosoitteisiin ei ollut mahdollista? Tässä kuitenkin on täysin maksettu pikapostilähetys saksalaiseen kenttäpostiin, joka on Raumalla leimattu ja ilmeisesti normaalisti pikapostissa perille kulkenut. Eli mielenkiintoinen tapaus – lieneekö muita vastaavia nähty? Itse en ole nähnyt. Kohde myytiin 12 euron limitillä, mikä viitaisi siihen, että kyseessä ei mikään kanuuna ole – mutta on sitä ihmeitä ennenkin nähty!
Kotimaan lentokirje Maarianhaminaan vuodelta 1948 ei mennyt vitosella kaupaksi ja 6mk oranssi yksin postikortilla Tanskaan jäi myymättä myöskin vitosella. Kiinnostavampi erikoistaksainen, tällä kertaa Suomen ja Unkarin välisen erikoistaksan mukainen kirje vuodelta 1944 myytiin kahdeksan euron pohjilla – ei erityisen kallista.
Vuonna 1937 Tsekkoslovakiaan lähetetty lentokirje, joka oli edelleenlähetetty Tsekkoslovakiasta Lontooseen meni kaupaksi 60 eurolla. Kirjeessä oli painoa neljännen painoluokan verran, mikä on aina hyvä juttu, verrattuna perustaksaiseen lähetykseen. Kuori oli kulkenut ensin lentona Suomesta Tsekkoslovakiaan, josta siihen oli lisätty Tsekkoslovakialasia merkkejä. On tietysti merkityksellistä ymmärtää miksi tsekkoslovakialaiset merkit on kohteelle lisätty, vaikka lentomaksu oli maksettu jo Suomessa ja asiaan liittyykin tsekkoslovakian taksojen osaaminen… Voi olla, että kyseinen kirje on maksettu ”jatkolennon” osalta englantiin, JOS se olisi muuten lähetetty eteenpäin maapostina – ainakin tsekkoslovakialaiset merkit ovat lentopostimerkkejä… mutta ken tietää, se on viisas. Vai onko tässä maksettu joku muu lisä? Kiinnostava kohde siis tämäkin, jos kohta oma tietämykseni ei riitä suoraan sen kokonaisuuden täydelliseen arviointiin. Kohde on myyty joskus aiemminkin, viime vuosina, yleisessä huutokaupassa, minulla on ainakin sellainen muistikuva.
Pikalentokuori Italiaan, kohdeselosteen mukaan vuodelta 1943, mutta suttuisista leimoista päätellen vuodelta 1942, meni kaupaksi alle 15 eurolla. Itse en saanut kohteen osalta taksaa laskettua tasan, joten jätin karkelot sen osalta muille koettavaksi. Lentokohteiden osastolla oli myytävänä lentona Jugoslaviaan 1947 kulkenut 7mk punainen ”carte postale” ehiökortti 3mk keltaisella lisämerkillä. Kohde meni kaupaksi 15 eurolla, nousten yli 100% seitsemän euron pohjistaan. Jugoslavia on parempi kohdemaa.
Huutokaupan minun mielestäni kiinnostavin M30 kohde oli 3mk / 2mk keltaisella päällepainama-ehiökortilla lisämerkein USAan lähetetty lentopostikortti vuodelta 1945. Kortilla oli kirjoitus ”By air to the United Kingdom”, joka siis tarkoittaa yksinkertaisesti, että ”lentona Yhdistyneisiin Kuningaskuntiin saakka” ja viittaa siihen, että kortti on kulkenut tämän jälkeen laivalla Yhdysvaltoihin. Samaan aikaan oli mahdollista maksaa myös kalliimpi lentomaksu koko matkalta Yhdysvaltoihin. Kuten hyvin tiedetään on posti Suomesta Yhdysvaltoihin kohtalaisen tavallista, mutta samaan aikaan tiedetään, että postikortit ovat vähemmän yleinen lähetyslaji kuin kirjeet, lisäksi pitää muistaa, että lähetyksen aikaan voimassa oli 6mk postikortin pohjataksa ja tietää, että Sodan jälkeen 1945 ei postikorttiposti ei ollut kovin yleistä. Lisäksi kun muistetaan, että kuuden markan pohjataksaisia lähetyksiä lentona Euroopan ulkopuolelle tunnetaan vain kourallinen, tullaan lopputulokseen, nämä asiat ynnäämällä yhteen, että kyseessä onkin kohtalaisen vaikea lentokohde. Tämän oli myyntiin jättäjä selvästi tiennytkin, koska limitti oli asetettu 40 euroon. Lisäksi tietysti on huomattava, että sille, joka M30 ehiöitä keräilee, on kyseessä aikamoisen hyvä kohde tälle päällepainamaehiölle. Oli miten oli, ei tämä kohde herättänyt juuri minkäänlaista intoa ostajissa, se jäi myymättä huutokaupan aikana ja näköjään on mennyt kaupaksi jälkimyynnissä – sinänsä mielenkiintoista, sillä kohde oli erittäin hyvä ja erityisesti lentopostikokoelmiin sopiva. Lentopostikokoelmissa tulee mielestäni näyttää eri reittien osalta eri taksamahdollisuuksia – kun puhutaan vaikeammista pohjataksoista saadaan ”nopeasti vaikeutta lisää”, kun pystytään näyttämään jo valmiiksi vaikealle kohteelle variaatiota.
Summa summarum: Lahden kerhon huutokauppa ei jättänyt täysin kylmäksi, mikä on tietysti mukava asia. Kesä näyttää saapuneen, seuraavana vuorossa onkin ruohon leikkuu, sillä piha näyttää tällä hetkellä sen verran safarilta, että kohta tulee kaupungilta huomautus, ellei asialle tapahdu nopeasti jotakin.