Jälleen nähtiin joitakin kiinnostavia M30 kohteita huutokaupassa, tällä kertaa Postimerkkipalvelu Vetolan, Käpylän Merkin ja Rahaliike Nuoralan yhteisessä HTO huutokaupassa. Kaiken kaikkiaan tavaraa oli yleisesti ottaen paljon myytävänä, niin M30 osalta kuin muutenkin. Mielestäni lähtöhinnat olivat vaihtelevia, joissakin kohteissa alhaisia, toisissa kovia – toki tämä on kohteet myyntiin jättäneiden henkilöiden tekosia. Sain luvan käyttää huutokaupassa olleita kuvia, joten artikkelista tulee huomattavasti paljon mukavampi, kun kohteista ovat kuvat mukana. Käyn taas läpi muutamia valitsemiani kohteita, joissa on mielestäni jotain kiinnostavaa ja ne liittyvät malliin 1930.
Kohde 316, M30-osastossa kuvauksella ”2:75 mk lila yksin kirjeellä Saksaan 11.VI.42”. Kyseessä on ns. Saksan erikoistaksainen kirje, erikoistaksan lyhyemmältä taksa-ajalta 1.4.-31.8.1942, eli taksa-aika on 5 kuukautta. Kirjetaksa Saksaan oli tuona aikana sama kuin Suomen kotimaan taksa, eli 2,75mk. Kauppa tehtiin lähtöhinnalla 45€, joka mielestäni on halpa tälle kohteelle. Nämä lyhyemmän Saksan erikoistaksan single-kohteet eivät ole kovin helppoja, joskaan eivät ihan mahdottomiakaan. Kyseessä on kuitenkin erinomainen 2,75mk violetin merkin käyttö, kohde on ns. ”kokoelmakelpoinen”.
Yllä: Helsingistä 11.6.1942 Dresdeniin Saksaan lähettty kirje. Sensuroitu ainakin Saksassa. M30 2,75mk violetti single. Taksa: (Euroopan posti- ja pikatiedotusliitto) kirje Saksaan (-20g) 1.4.1942 – 31.8.1942 2,75mk. 5kk taksa.
Kohde 329, M30-osastossa kuvauksella ”5 mk Olavinlinna + 2mk lila 2 kpl tavaranäytelähetyksellä lentäen Lontooseen”. Ensimmäiseksi on todettava, että tavaranäytteet ulkomaille ovat harvinaisia ja lentona kulkeneet ehkäpä vieläkin harvinaisempia. Merkkeinä on käytetty 5mk Olavinlinnaa ja 2kpl 2mk violetteja leijonamerkkejä. Siitä huolimatta, että merkkien päällä olevat leimat eivät ole selkeitä näkyy kuorella kohtalaisen selvä Porvoo 17.5.193? – ilmeisesti viimeinen numero on 6, eli 1936. Tällöin taksa olisi 1,00mk tavaranäytteestä ulkomaille (-100g) ja AO-lähetyksen (Autres Objectes, sis. painotuotteet ja tavaranäytteet) lentolisä (-50g) 8,00mk, yhteensä 9,00mk. Kuorelle on mitätöity 9mk edestä merkkejä, joten näyttäisi stemmaavan. Lisäksi voidaan todeta, että 2mk merkit tosiaan ovat violetteja, jotka julkaistiin vuonna 1932 ja näin ollen taksan kanssa ”ei ole ongelmia”. Tämä sama kohde oli aiemmin jo HTO-huutokaupassa myytävänä, tuolloin lähtöhinta oli 150€, nyt kohde myytiin lähtöhinnalla joka oli 75€.
Yllä: Porvoosta 17.5.1936? Lontooseen Englantiin lentopostissa lähetetty tavaranäyte. M30 5mk Olavinlinna ja 2kpl 2mk violetteja M30 leijonamerkkejä, yhteensä 9mk. Taksa: Tavaranäyte ulkomaille (-100g) 1.12.1931 – 30.9.1942 1,00mk, AO-lähetyksen lentolisä Eurooppaan 1.4.1928 – 30.9.1942 8,00mk, yhteensä 9,00mk.
Kohde 337, M30-osastossa kuvauksella ”8 mk viol. pystypari isohkolla siirtymällä sokkohampain R-kuorella Läsäkoski 30.1.46, toisessa merkissä vikaa”. Kyseisellä kuorella on pystypari 8mk violetteja merkkejä ja merkkien hammastus on selvästi siirtynyt. Lisäksi sokkohampaita näyttäisi olevan oikealla puolella. Kuva on kuitenkin sen verran huono, että siitä ei näy selvästi minkälaisia hammastusneulan jälkiä tai jäljettömyyttä parilla on. Mukava filateelinen kohde kuorella. Meni pohjahinnalla 25€.
Yllä: Läsäkoskelta 30.1.1946 Helsinkiin lähetetty kirjattu kirje. 2kpl 8mk violettia M30 leijonaa pystyparina, yhteensä 16mk. Selkeää siirtymää ja ilmeisesti sokkohampaita. Taksa: Kirje (-20g) kotimaassa 16.1.1946 – 31.12.1946 8,00mk, kirjaaminen kotimaassa 16.1.1946 – 31.12.1946 8,00mk, yhteensä 16,00mk.
Kohde 347, M30-osastossa kuvauksella ”15 mk pun x2 palauttamispyyntölomakkeella Tampereen postikonttori 3.6.1953” – kysymyksessä on paketin palauttamispyyntölomake vuodelta 1953. Palauttamispyyntö on vaikeampi kuin hyvin saman näköinen ”tiedustelu”. Tässä kohteessa on 2kpl 15mk punaista merkkiä, yhteensä 30mk. Mattilan taksaluettelon mukaan ”takaisinvaatiminen, ennakon muuttaminen ym.” taksa oli ko. ajankohtana vuonna 1953 25mk. Rasehornin taksakirjassa ei mainita ”takaisinvaatimista” lainkaan, mutta täysin sama taksa löytyy ”osoitteen muutoksen” kohdalta. Näihin dokumentteihin luottaminen tarkoittaisi, että kyseessä on väärä taksa. En lähde kuitenkaan varmaksi sanomaan, vaan asia kannattaa tarkistaa suoraan kiertokirjeestä. Muutamia huutajia, loppuhinta 35€ – mielestäni hinta ei ollut halpa, varsinkin JOS taksa osoittautuu vääräksi.
Yllä: Tampereella 12.6.1953 tehty paketin palauttamispyyntö. Lomakkeella 2kpl M30 15mk punaista leijonamerkkiä, yhteensä 30mk. Taksa (Mattilan luettelon mukaan): Takaisinvaatiminen 1.1.1952 – 31.12.1962 25,00mk. Ylitaksa 5,00mk.
Kohde 663, sotilasposti-osastossa kuvauksella ”1941 Kirje Saksasta Tohmajärvelle Insinööritoimisto Ratas -leimalla M30 2,75 mk merkillä” myyty kuori, jolla oli Helsingin viestillisellä leimalla 17.7.1941 mitätöity 2,75 violetti M30 merkki. Kuori on suurella todennäköisyydellä jonkun suomalaisen SS-vapaaehtoispataljoonaan liittyneen lähettämä tai jonkun niistä noin 430:stä talvisodan veteraanista lähettämä, jotka jo operaatio Barbarossan alusta lähtien taistelivat SS-Wiking divisioonassa Saksan Eteläisen armeijaryhmän joukoissa Ukrainassa. Onko kuori tullut Suomeen osana suurempaa erää lähetyksiä isommassa Saksasta lähetetyssä kuoressa tai peräti kuriirin tuomana (diplomaattipostina), sitä ei voi kuvan perusteella sanoa, mutta teksti vaikuttaisi minusta olevan suomalaisella kaunokirjoituksella kirjoitettu ja tuo ”Finnland” kuorella on ”mukava” asia. Meni pohjahinnalla 75€. Mielestäni erittäin kiinnostava Insinööritoimisto Rataksen edelleen lähettämä sota- ja postihistoriallinen kohde.
Yllä: Insinööritoimisto Rataksen Helsingistä 17.7.1941 Tohmajärvelle edelleen lähettämä SS-vapaaehtoisen kirje, joka on tullut maahan ilmeisesti Saksasta. Taksa: Kirje (-20g) kotimaassa 16.6.1940 – 31.8.1942 2,75mk.
Kohde 941, ehiöitä-osastossa kuvauksella ”1942 2 mk kelt. pikana m30 5 mk ja 1 mk lisämerkein laivalle S/S Baltic Hki 20.9.44, pystytaite keskellä”. Pikana lähetetyt postikortit eivät ole kovin yleisiä, tässä tapauksessa postikortin taksa on ollut 2mk ja pikalisä 6mk, jonka edestä on laitettu kortille lisämerkkejä. Kulkenut kotimaassa laivalle. Mielenkiintoista kyllä kirjoitettu englanniksi. Taitettu keskeltä mutta silti kiinnostava ja hyvä ”postikorttitaksa”. Meni pohjahinnalla 25€.
Yllä: Helsingistä 20.9.1944 S/S Balticille, Löhmiin ”Turunmaan saaristoon” pikana lähetetty postikortti. M30 2mk keltaisella painokuvalla varustettu ehiöpostikortti, jolla lisämerkkeinä M30 5mk Olavinlinna ja M30 1mk vihreä leijonamerkki, yhteensä 8mk. Taksa: Postikortti kotimaassa 1.9.1942 – 30.6.1945 2,00mk, pikalisä 1.9.1942 – 30.6.1945 6,00mk, yhteensä 8,00mk.
Vaikuttaisi siltä, että noin puolet M30-osaston kohteista meni kaupaksi, toki tätä kirjoitettaessa on vielä jälkimyynnin verran aikaa. Tulos kuvastaa sitä, että M30 keräilijöiden määrä ei ole valtavan suuri, sillä myymättömiksi jäi muutamia ihan kiinnostaviakin kohteita. Keräilijöillä tuntuisi olevan ”pulaa” vain vähän vaikeammista kohteista. Siltikin minua hieman ihmetyttää erityisesti Saksan erikoistaksaisen singlen hintataso.