Yllä: 10mk sinisen leijonamerkin kummankin tilauserän numeropalat.
Merkki ilmestyi 16.11.1945 ja tarkoituksena oli korvata 5mk sininen ulkomaan ensimmäisen luokan kirjeen maksuna taksan vaihduttua 1.9.1945. PLH:n kiertokirjeessä 225/1945 lokakuun 12. päivältä 1945 lukee seuraavasti: ”Suomen ulkomaisessa postiliikenteessä syyskuun 1 päivästä 1945 lukien toimeenpantujen postimaksujen muutosten johdosta on posti- ja lennätinhallitus päättänyt, että otetaan käyttöön: … 10 markan hintainen väriltään sininen postimerkki samaa pienempikokoista mallia… Näitä uusia postimerkkeja… saadaan myydä ja käyttää sitä mukaan kun ne valmistuvat”. Painosmäärä oli yhteensä 10 miljoonaa kappaletta kahdessa tilauserässä 672 (10-1945 ) ja 703 (5-1946). Tilauserää 672 painettiin 5,0 miljoonaa kappaletta ja tilauserää 703 5,0 mijoonaa. Kaikki merkit painettiin sellupaperille (SP). Merkin väri on sininen ja värivaihteluita on; aikaisempi tilauserä on ”keskimäärin” tummempi kuin myöhempi – voidaan erottaa kaksi väriä a (sininen) ja b (vaaleahkon sininen). Erikoisuuksia on verrattaen vähän, näistä ehkäpä kaikkein tärkein on täydellinen tarttuma, jota tunnetaan tilauserästä 672, myös rosohammastettuja merkkejä löytyy sekä hammastesiirtymiä. Liimana käytettiin Kaupin* mukaan liimaa 5 ( ruskehtavan kellertävä pigmenttiliima), LaPessa* mainitaan liimat 1 ja 2 – Käsikirja* mainitsee, että ”liimoja keltainen tai valkea”; eli saattaa olla, että löytyy kahden erilaista liimaa. Käsikirjassa mainitaan myös erikseen, että ”paperissa selviä paksuusvaihteluja”.
Yllä: Eri asteisia osittaisia tarttumia (TA) (Lisätty 10.5.2014)
Yllä: 10mk sininen rosohammastettu (RH) merkki. Ruma mutta roso.
Käyttötarkoituksen mukainen käyttö on siis ilmestymisestä taksan loppumiseen asti käyttö ulkomaan kirjeen maksuna. Vaikka tämä ajanjakso on yli vuoden mittainen on 10mk sininen leijona yksin ulkomaan kirjeellä kohtalaisen hyvä kohde. LaPe 2010 antaa sinkulle kuorella hinnaksi 40 euroa. Huutokaupoissa hinnat ovat yleensä alkaneet noin kymmenestä eurosta kohteesta riippuen.
Yllä: Kirjeet 14.5.1946 Helsingistä Chestertoniin Idianaan ja Kotkan Metsosta 11.9.1946 Jeffersoniin Pennsylvaniaan USA:n. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk. Käyttötarkoituksen mukaisia käyttöjä.
Yllä: Kirje Helsingistä 6.7.1946 Saint Micheliin Ranskaan. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk. Käyttötarkoituksen mukainen käyttö.
Merkki soveltui ilmestyessään singlenä myös ainakin kotimaan ensimmäisen painoluokan paketille, pikkupaketille sekä kirjatulle kotimaan ensimmäisen painoluokan kirjeelle. Vuoden 1946 loppuun mennessä myös ainakin lentokirje kotimaassa ja Pohjoismaissa oli 10mk taksainen ja merkki sopi yksin taksalle.
Yllä: Lentokirje 11.9.1946 Lauttasaaresta Tukholmaan Ruotsiin. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 16.1.1946 – 31.12.1946 8,00mk, kirjeen lentolisä Pohjoismaihin (jokaiselta 20g) 1.10.1942 – 30.9.1957 2,00mk, yhteensä 10,00mk.
Yllä: Postikortti 12.6.1946 Heinävedeltä Puumalaan, ei ole suoritettu lainkaan postimaksua, joka postikortista oli 15.1.1946 -31.12.1946 5,00mk. Mennyt lunastettavaksi, ”T”-leima ja lunastus maksettu Puumalassa 10mk sinisellä merkillä. Taksa: Lunastus 2* puuttuvan postimaksun määrä, 10,00mk. (Lisätty 17.5.2014)
Yllä: Ruukista 22.9.1946 Puolangalle lähetetty toisen painoluokan paketti. 10mk sininen tupla. Taksa: Paketti (1-3kg) 16.1.1946 – 31.12.1946 20,00mk Yllä: Lentokirje 27.4.1946 Helsingistä New Yorkiin New Yorkiin USA:n. M30 10mk sininen ja 4kpl 3mk keltainen. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk, lentotaksa Euroopan ulkopuolelle (vyöhyke 1) jokaiselta 5 grammalta 1.4.1946 – 14.1.1947 3,00mk – tässä kysymyksessä <20g kirje eli 4*3,00mk=12,00mk, yhteensä 22,00mk. Kysymyksessä on lähetys, joka on lähetetty vain Englantiin asti lentopostilla, josta se on kulkenut eteenpäin laivalla. Tällöin lähetykseen olisi pitänyt ohjeiden mukaisesti kirjoittaa tai leimata ”By air to the United Kingdom”, mutta tällä lähetyksellä ei tuota leimaa tai kirjoitusta ole. 10mk sininen käytetty käyttötarkoituksen mukaisesti. Yllä: Lentokirje 1.10.1946 Helsingistä (Helsinki Avion) New Yorkiin New Yorkiin USA:n. M30 10mk sininen, 20mk postitalo ja 2mk vihreä, yhteensä 32mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk, lentolisä Yhdysvaltoihin (Vyöhyke 6) 1.4.1946 – 14.1.1947 jokaiselta 5 grammalta 22,00mk, yhteensä 32,00mk. 10mk sininen käytetty käyttötarkoituksen mukaisesti.
Yllä: Kirjattu paikalliskirje 19.8.1946 Helsingissä (Helsinki 1). M30 1mk vihreä, 3mk keltainen, 10mk sininen, yhteensä 14mk. Lähetetty laivalle. Taksa: Paikalliskirje (-20g) 6,00mk, kirjaaminen 16.1.1946 – 31.12.1946 8,00mk, yhteensä 13,00mk.
Yllä: Pikakirje 27.2.1946 Peipohjalta Porvooseen. 2kpl 5mk sininen, 10mk sininen ja 3mk punainen, yhteensä 23mk. Vastaanottaja ei ole löytynyt Porvoosta edelleen lähetetty ja samalla pikalipukeyliviivattu (peli menetetty), edelleen lähetetty helsinkiin. Taksa: Kirje (-20g) 16.1.1946 – 31.12.1946 8,00mk, pikalisä kotimaassa 16.1.1946 – 31.12.1946 15,00mk, yhteensä 23,00mk.
Merkkiä voitiin luonnollisesti käyttää M30 virallisen käyttöajan puitteissa aina 31.12.1962 asti, mutta sen varsinainen filateelisesti olennaisin käyttöaika päättyi 31.12.1946 ulkomaan kirjetaksan noustessa kahteentoista markkaan. Alla näytillä kohteita olennaisimman käyttöajan jälkeen.
Yllä: Asiakirjoja 14.2.1947 Valkeakoskelta Kotkaan. 10mk sininen single. Taksa: Asiakirjoja (-200g) 1.1.1947 – 31.12.1947 10,00mk.
Yllä: Kirje 25.2.1947 Turusta Tukholmaan Ruotsiin. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.1.1947 – 31.12.1947 10,00mk. (Lisätty 3.5.2014)Yllä: Kirje 17.7.1947 Hämeenlinnasta Helsinkiin. Taksa: Kirje (-20g) 1.1.1947 – 31.12.1947 10,00mk.
Yllä: Kirje 24.11.1947 Nuolijoelta (Asemaleima ja Pvaunu 16) Helsinkiin. Taksa: Kirje (-20g) 1.1.1947 – 31.12.1947 10,00mk. (Lisätty 11.7.2014)
Yllä: Toisen painoluokan paikalliskirje 30.1.1947 Helsingissä. Isokokoinen kirjekuori. Taksa: Paikalliskirje (21-125g) 1.1.1947 – 31.12.1947 10,00mk.
Yllä: Kirjattu paketti 9.8.1947 Karkkusta Toejoelle (saapunut 11.8.1947). Käytetty kenttäpostipaketin pakettikorttia ja paketin paino on ollut 13½kg. 8kpl M30 10mk sininen ja 2 kpl 2½mk vihreä, yhteensä 85mk. Taksa: Paketti (13-14kg) kotimaassa 1.1.1947 – 31.12.1947 75,00mk, kirjaaminen 1.1.1947 – 31.12.1947 10,00mk, yhteensä 85,00mk.
Tarkkaavainen lukija on jo huomannut, että ulkomaan ensimmäisen luokan kirjeen taksan vaihtumisen ja 10mk sinisen ilmestymispäivän väliin jää 45 päivän väli, jolloin jouduttiin käyttämään muita merkkejä 10mk taksan mukaisten lähetysten lähettämiseen ulkomaille. Käytössä oli luonnollisesti yhä paljon 5mk sinisiä merkkejä ja taksalle sopi yksin myös 10mk Saimaa-aiheinen M30 kuvamerkki; näistä 45 päivän käytöistä olennaisin on 10mk Saimaa 10mk:n taksalla, koska se oli 10mk sinisen merkin tarkoituksenmukainen käyttö.
Yllä: 10mk Saimaa yksin ulkomaan kirjeellä 22.10.1945 Helsingistä Baldwinvilleen New Yorkiin USA:n. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk. Taksan vaihduttua 45 päivän ajan ei ollut taksalle yksin sopivaa käyttötarkoituksen mukaista merkkiä ja 10mk saimaa oli ainoa yksin taksalle sopiva M30 merkki.
Yllä: 5mk sininen tupla ulkomaan kirjeellä Helsingistä 15.10.1945 Zurichiin Sveitsiin. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk. Taksan vaihduttua 45 päivän ajan ei ollut taksalle yksin sopivaa käyttötarkoituksen mukaista merkkiä ja taksa piti rakentaa muita merkkejä käyttämällä. Mielestäni tämä on myös kohtalaisen hyvä ”5mk sininen” kohde.
Yllä: 5mk sininen tupla ulkomaan kirjeellä Töjbystä 2.10.1945 Brooklyniin New Yorkiin USA:n, edelleen lähetetty Harrisburgiin Pennsylvaniaan, josta vielä edelleen Mechanicsburgiin Pennsylvaniaan. Suomalainen sensuuri ja takana edelleen lähetyksen leimoja. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk. Taksan vaihduttua 45 päivän ajan ei ollut taksalle yksin sopivaa käyttötarkoituksen mukaista merkkiä ja taksa piti rakentaa muita merkkejä käyttämällä. Mielestäni tämä on myös kohtalaisen hyvä ”5mk sininen” kohde.
Yllä: Kirjattu kirje 11.1.1946 Loimaalta Turkuun. 5mk sininen tupla, yhteensä 10mk. Taksa: Kirje kotimaassa (-20g) 1.7.1945 – 15.1.1946 5,00mk, kirjaaminen 1.7.1945 – 15.1.1946 5,00mk, yhteensä 10mk. Tämä oli yksi niistä taksoista, joille 10mk sininen sopi singlenä ilmestyessään; paketin päiväys tuon 45 päivän aikana.
Yllä: I painoluokan paketti 26.10.1945 Tampereelta Nummelle. 5mk sininen tupla, yhteensä 10mk. Taksa: Paketti (-1kg) 1.7.1945 – 15.1.1946 10,00mk. Tämä oli yksi niistä taksoista, joille 10mk sininen sopi singlenä ilmestyessään; paketin päiväys tuon 45 päivän aikana.
* Hannu Kauppi, Yleismerkit 1930, Oy Finlandia 88 Ab, 2012 Helsinki
* Suomen postimerkkien käsikirja, osa IV, Suomen Filatelistiliitto ry, Helsinki 1969
*LAPE 2010 erikoispostimerkkiluettelo, Suomen Filateliapalvelu Oy, Turku