Yllä: Kirje Turusta 20.4.1951 Gooleen Englantiin. 20mk sininen single, käyttötarkoituksen mukainen käyttö. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk.
Sinisiä, ulkomaan kirjetaksalle tarkoitettuja leijonamerkkejä käsittelevä artikkelisarja on edennyt jo toiseksi viimeiseen merkkiin, 20mk siniseen. 20mk sininen merkki oli toinen 50-luvulla julkaistuista sinisistä M30 leijonamerkeistä ja se julkaistiin 9.1.1950. Merkkiä painettiin yhteensä 74 miljoonaa kappaletta kymmenessä tilauserässä vuoden 1949 lopusta (9-1949) aina vuoden 1953 loppuun (11-1953); numerokuusilot ovat LaPe*:ssa korkealle arvostettuja; luettelohinnat pyörivät viiden kympin kummallakin puolella. Käsikirjan* neljäs osa paljastaa tilauseräkohtaiset painosmäärät ja niistä selviää mm. seuraavaa: tilauserä 879 (9-1950) on suurin, 15,0 miljoonan kappaleen painos, viimeiset tilauserät 972 (6-1953) ja 990 (11-1953) ovat pienimmät ja kooltaan 2,0 miljoonaa kappaletta kumpikin.
Yllä: 20mk sinisen leijonamerkin kaikkien tilauserien numeropalat. Kaikkien kymmenen numerokuusilon luettelohinta yhteensä olisi hulppeat n. 500€ – jokainen voi miettiä onko se realistinen (osto)hinta.
On huomattava, että osa viimeistä tilauserää 990 (11-1953) painettiin eri paperille kuin muut tilauserät, nimittäin yhdeksän ensimmäistä tilauserää painettiin kokonaan valkealle sellupaperille (VSP) ja viimeistä myös harmaalle sellupaperille (HSP). Tämä harmaa sellupaperi on samaa, jota käytettiin mm. 300mk lentokone merkin toisessa painoserässä. Nyt siis silmät auki ja etsiskelemään harmaalle sellupaperille painettuja 20mk sinisen merkin lähetyksiä. Niitä pitäisi olla löydettävissä lähetyksistä, jotka on lähetetty vuoden 1954 aikana ja sen jälkeen. Mitään sen suurempaa draamaa tähän asiaan ei liity, mutta mikäli haluaa kerätä paperierotkin kokoelmaansa olisi hyvä olla näytillä myös harmaalle sellupaperille painettu merkki.
Yllä: Kolme vähän parempileimaista merkkiä – loistoja: ”Oulu 17.1.1952”, ”Alavus kk. 20.8.1950” ja ”Lahti 21.9.1951”. Olisi tietysti kivanpaa, jos päivämäärät olisivat lähempänä ilmestymispäivää, mutta ei näistäkään voi itkua tuhertaa.Yllä: Leikkeitä joilla maalaiskirjeenkantajien numeroleimoja; näitä on kiva käyttää kokoelmassa tuomassa ”lisäväriä” – oma osaamiseni koskien maalaiskirjeenkantajien leimoja on erittäin puutteellinen.
Tunnettuja erikoisuuksia ovat ainakin rosohammaste (RH), tarttuma (TA) ja ohuelle paperille (Px) painettuja merkkejä tunnetaan, ilmeisesti myös paksua paperia. Eri asteisia huonoja keskityksiä olen nähnyt, en kuitenkaan mitään valtavia siirtymiä – toisaalta en ole tämän merkin massaa käynyt koskaan suuria määriä läpi. Myös merkin päälle osuneita reunavesileimoja tunnetaan, myös kokonaisia reunavesileiman kirjaimia on merkille sattunut. Kauppi* kertoo myös laskoksista ja kaksoishammasteista. Jopa sokkohampaan hän on havainnut.
Yllä: Rosohampainen loistoleimainen merkki, Pori 28.10.1951. Yllä: Ohuelle paperille (Px) painettu pari – huomataan, että paperin ohuuden tähden kuvapuoli ”paistaa läpi” – mittaus osoitti paksuudeksi 0,058mm.
Merkin (kuten muidenkin sinisten leijonamerkkien) käyttötarkoitus oli toimia ulkomaan kirjetaksan merkkinä. Ulkomaan kirjetaksa kuitenkin muuttui 20 markaksi jo 1.11.1949 ja jatkui aina 31.12.1951 saakka, eli taksa oli voimassa 2 vuotta 2 kuukautta; käyttötarkoituksen mukaiseksi ja filateelisesti merkityksellisimmäksi käyttöajaksi voidaan siis hyvin perustein lukea aika aina 31.12.1951 asti. Tuona aikana myös Pohjoismaihin lähetettävän (-20g) kirjeen sekä kotimaan (-20g) kirjeen taksa ehti olla puolitoista vuotta 1.7.1950 – 31.12.1951 20mk. Ulkomaille, Pohjoismaihin ja kotimaahan oli siis puolentoista vuoden ajan sama kirjetaksa! Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että PLH tarkoitti 20mk sinisen merkin käyttötarkoituksen ”venyvän” myös näille taksoille – sama ilmiöhän toteutui jo 15mk sinisenkin osalta. Ilmestyessään merkki sopi yksin myös ulkomaan asiakirjalähetyksen ja saantitodistuksen maksuksi.
Yllä: Kirje Jyväskylästä 17.12.1951 Saksaan Heidelbergiin, josta edelleen lähetetty Schönbergiin. 1951 TUB joulumerkki. 20mk sininen single, käyttötarkoituksen mukainen käyttö. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk.
Lentoposti oli jo 50-luvulle tultaessa yleistynyt huomattavasti ja näin ollen ulkomaan kirjeistä suuri osa kulki lentopostina, tästä oli se, ehkäpä vähän mielenkiintoinenkin vaikutus, että tuon ajan ulkomaan lähetysten joukosta on singlejä vaikeampaa löytää kuin lentolisämaksulla varustettuja kuoria .
Yllä: Lentokirje Turusta 8.9.1951 Buenos Airesiin Argentinaan, 2kpl 20mk sininen ja Tammerkosken silta 50mk, yhteensä 90mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, lentolisä 35mk/5g 1.12.1950 – 30.6.1953 vyöhyke 11 70,00mk, yhteensä 90,00mk.
Yllä: Lentokirje Viljakkalasta 18.12.1951 Windsoriin Ontarioon Kanadaan, 2kpl 20mk sininen ja 10mk ruskehtavan lila, yhteensä 50mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, lentolisä 15mk/5g 1.12.1950 – 30.6.1953 vyöhyke 4 30,00mk, yhteensä 50mk.
Yllä: Lentokirje Parkanosta 2.10.1951 Turkkiin, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, lentolisä vyöhyke 2 2*10mk/5g 1.12.1950 – 30.6.1953 20,00mk, yhteensä 40,00mk.
Yllä: Lentokirje Helsingistä 1.11.1950 Laudaan Saksaan, 20mk sininen ja 12mk sininen, yhteensä 32mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, kirjeen lentolisä Euroopassa 3,00mk/5g 24.10.1945 – 30.9.1957 eli 4*3,00mk=12,00mk, yhteensä 32,00mk.
Yllä: Lentokirje Helsingistä 11.9.1951 Lontooseen Englantiin, 20mk sininen, 5mk keltainen ja 1mk vihreä, yhteensä 26mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, kirjeen lentolisä Euroopassa 3,00mk/5g 24.10.1945 – 30.9.1957 eli 2*3,00mk=6,00mk, yhteensä 26,00mk.
Yllä: Isokokoinen neljännen painoluokan kirjattu pikalentokirje Helsingistä (Helsinki Avion) 28.2.1951 Lontooseen Englantiin. 2kpl 20mk sininen, 100mk Helsinki ja 3mk vihreä, yhteensä 143mk. Ristattu brittiläiseen tyyliin sinisellä kosmoskynällä kirjauksen merkiksi. Päällä lukee 70g. Taksa: Kirje (61-80g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 56,00mk, kirjaaminen ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, pikalisä ulkomaille 1.1.1948 – 31.12.1951 25,00mk, kirjeen lentolisä Euroopassa 3,00mk/5g 24.10.1945 – 30.9.1957 eli 14*42,00mk=6,00mk, yhteensä 143,00mk.
Yksittäiskäyttöjä Pohjoismaihin ja kotimaassa aikaväliltä 1.7.1950 – 31.12.1951 löytyy helposti, olihan taksa-aika niin pitkä. Pohjoismaihin menneissä lähetyksissä on aina selkeä ”arvojärjestys” jossa Islanti on paras kohdemaa, sitten tulee Norja, Tanska ja Ruotsi. Postiyhteys Ruotsiin on ollut keskeytymätön koko M30 käyttöajan, kuitenkin siten, että vuonna 1946 lentokiellon aikana vain muutama koelennolla lentänyt lentopostilähetys on lentona kulkenut – tuolloinkin posti kulki luonnollisesti laivalla ja pohjoisessa Haaparannan kautta.
Yllä: Kirje Helsingistä 4.7.1951Osloon Norjaan, Norjan lähetystöstä lähetetty. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk.
Yllä: Kirje Helsingistä 19.10.1951 Kööpenhaminaan Tanskaan. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk.
Yllä: Kirje Pihlavasta (vai Pihlavalta?) 18.12.1951 Eskilstunaan Ruotsiin. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk.
Yllä: Lentokirje Pihlavasta 21.5.1951 Tukholmaan Ruotsiin, josta edelleen lähetetty Luleån. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, kirjeen lentolisä Pohjoismaihin 2,00mk/20g 1.10.1942 – 30.9.1957 eli 2,00mk, yhteensä 22,00mk.
Yllä: Kirje kotimaassa Leppäkoskelta 11.1.1951 Lappeenrantaan, 1950 vuoden joulumerkki. Taksa: Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk.Yllä: Kirjattu kirje Runnista Helsinkiin, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, kirjaaminen kotimaassa ja Pohjoismaihin 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, yhteensä 40,00mk.
Yllä: Kalliosuon vankilassa tarkistettu Turusta 13.4.1951 lähetetty kirjattu kirje, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, kirjaaminen kotimaassa ja Pohjoismaihin 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, yhteensä 40,00mk.
Yllä: Pikakirje kotimaassa 25.3.1950 Helsingistä Turkuun, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (-20g) 1.12.1948 – 30.6.1950 15,00mk, pikalisä kotimaassa 1.1.1948 – 31.12.1951 25,00mk, yhteensä 40,00mk.
Yllä: Pikakirje Turusta 17.1.1951 Helsinkiin, 2kpl 20mk sininen ja 5mk keltainen yhteensä 45mk. Taksa: Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, pikalisä kotimaassa 1.1.1948 – 31.12.1951 25,00mk, yhteensä 45,00mk.
Yllä: Lunastettu Loviisasta 4.5.1951 Karjaalle lähetetty kirje; lunastuksena mitätöity 2kpl 20mk sinistä merkkiä 7.5.1951 Karjaalla, yhteensä 40mk. Taksa: Lunastus 2x puuttuvan postimaksun määrä, yhteensä 40mk; Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk x 2, yhteensä 40,00mk. Tässä tapauksessa kuitenkin tulee huomata Postisäännön (1944) ja siihen tehdyn muutoksen (1947) mukaisesti se, että on tullut myös kerätä ”Postin kuljetettavaksi postimaksutta jätetyistä tavallisista kirjeistä, tavallisista postikorteista tai tavallisista kortin muosoisista painotuotteista kuljetusmaksun lisäksi 1 markan lisämaksu kultakin lähetykseltä”. Ilmeisesti tuo yhden markan lisämaksu on ollut sellainen jota ei ole mitätöity postimerkillä kuorelle.
Muitakin, kuin ulkomaan, Pohjoismaiden ja kotimaan kirjekäyttöjä filateelisesti tärkeimmän ajanjakson sisältä löytyy.
Yllä: Vapaakirjeen saantitodistusmaksu lähetettäessä Tamperelta 27.11.1951 Urjalaan, 20mk sininen single. Taksa: Saantitodistus lähetystä jätettäessä 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk. Näitä verovirastojen lähettämiä saantitodistuskirjeitä liikkuu jonkin verran.
Yllä: Vakuutettu kirje Helsingistä 27.6.1951 Turkuun, vakuutusmäärä 45000mk. 7kpl 20mk sininen, yhteensä 140mk. Taksa: Kirje (-20g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk, kirjaaminen (1.7.50 – 31.12.1951) 20,00mk, vakuuttaminen (2,00mk jokaiselta 1000mk:lta) 1.7.1950 – 31.12.1962 45*2=90,00mk, vakuutetun lähetyksen lakkaus 1.7.1950 – 31.12.1962 15,00mk, yhteensä 145mk. Alitaksa!
Yllä: Kotimaan asiakirjalähetys Helsingistä 20.10.1950 Karjaalle. Taksa: Asiakirja (-300g) 1.7.1950 – 31.12.1951 20,00mk.
Yllä: 8. painoluokan paketti Seinäjoelta 20.11.1951 Nummelle, 4kpl 20mk sininen, yhteensä 80mk. Taksa: Paketti (9-10kg) kotimaassa 1.7.1950 – 31.12.1951 80,00mk.
Yllä: Lentopostikortti Lohjalta ?.6.1951 Bussumiin Hollantiin, josta edelleen lähetetty Menlóniin Ranskaan. Taksa: Postikortti ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 12,00mk, postikortin lentolisä Eurooppaan Pohjoismaiden ulkopuolelle 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk, yhteensä 15,00mk. Ylitaksa!
Filateelisesti merkittävimmän käyttöajan jälkeen merkkiä saattoi käyttää muutamille myöhemmille taksoille singlenä, mm. ulkomaan postikortille. Luonnollisesti merkki oli kelpoinen postitukseen M30 merkkien käyttöajan loppuun saakka 31.12.1962 asti. On huomioitavaa, että vasta noin vuoden 1954 alusta lähtien on löydettävissä harmaan sellupaperin (HSP) merkkejä, joten tämän takia myös filateelisen tarkoituksen mukaisen käyttöajan jälkeen olevien lähetysten kohdalla voi löytyä mielenkiintoista.
Yllä: Painotuote postiennakolla Helsingistä 31.1.1952 Nummelle, 20mk sininen tupla. Taksa: Painotuote (101-200g) 1.1.1952 – 30.6.1956 15,00mk, posti-ennakko (-25000mk) 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, yhteensä 40,00mk.
Yllä: Kirje Helsingistä 1.2.1952 New Yorkiin New Yorkiin Yhdysvaltoihin, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.1.1956 25,00mk, lentolisä 15mk/5g 1.12.1950 – 30.6.1953 vyöhyke 4 15,00mk, yhteensä 40,00mk. Taksan ensimmäinen päivä!
Yllä: Lentokirje 23.3.1952 Windsoriin Ontarioon Kanadaan, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.1.1956 25,00mk, lentolisä 15mk/5g 1.12.1950 – 30.6.1953 vyöhyke 4 15,00mk, yhteensä 40,00mk.
Yllä: Jälkitaksoitus Kalkkinen 23.11.1952 (lähetetty Kalkkisten postitioimistoon Helsinki-Töölön postitoimistosta 22.11.1952), 20mk sininen single.
Yllä: Ulkomaan paketin tullaus, leimattu 9.12.1952 Hillo; paketti todettu tullivapaaksi. 2kpl 20mk sininen, yhteensä 40mk. Taksa: Tullausmaksu paketista 1.1.1952 – 31.5.1956 40,00mk
Yllä: Kirjattu paikalliskirje 10.3.1953 Helsingissä (Helsinki 16). 2kpl 20mk sininen, yhteensä 40mk. Taksa: Paikalliskirje (-20g) 15,00mk, Kirjaaminen 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, yhteensä 40mk.
Yllä: Lentokirje Helsingistä 18.6.1953 Wieniin Itävaltaan, 20mk sininen tupla. Liittoutuneitten sensuuri ”Allierte Zensurstelle” – eli sensuurin avaama Itävallassa, vielä vuonna 1953. Erilaisia ilmeisesti painomerkintöjä kuorella, lopulta 20(g) lyöty leimaisimella. Taksa: Kirje (-20g) Eurooppaan Pohjoismaitten ulkopuolelle 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, kirjeen lentolisä Eurooppaan (3,00mk/5g) 4*3,00mk=12,00mk, yhteensä 37,00mk. Ylitaksa 3mk. Näitä Itävaltaan menneitä sensuroituja lähetyksiä on erilaisilla sensuurileimoilla, on liittoutuneitten sensuureja, venäläisten sensuuria ja Itävallan omaa sensuuria. Hintataso näissä on viiden ja viidentoista euron välillä.
Yllä: Toisen painoluokan kirje Kyröstä 3.12.1953 Porvooseen, 20mk sininen tupla. Taksa: Kirje (21-125g) kotimaassa 1.1.1952 – 1.5.1956 40,00mk. Harmaa sellupaperi (HSP) Yllä: Lemiltä 5.12.1956 Voikkaalle lähetetty postikortti, numeroleima 1799 sinisellä musteella, 20mk sininen single. Taksa: Postikortti kotimaassa 1.6.1956 – 31.12.1962 20,00mk. Kohtalaisen hyvä ”myöhäinen” käyttö. Harmaa sellupaperi (HSP).
Jälleen kerran tarkkaavainen lukija on tehnyt havainnon – ulkomaan taksan muuttumisen ja 20mk sinisen merkin ilmestymisen väliin jää aukko, tällä kertaa tuon aukon pituus on 69 päivää ja relevantti aikaväli on siis 1.11.1949 – 8.1.1950. Tuona aikana ulkomaan kirjeet täytyi maksaa käyttämällä muita merkkejä tai kombinaatioita; tärkein käyttö tämän ”aukon” ajalle on 20mk postitalo-merkin käyttö yksin ulkomaan kirjeellä. Kiinnostavin käyttö tähän aikaväliin M30 merkeillä on 20mk postitalo singlenä.
Yllä: Helsingistä 30.11.1949 Zaandamiin Hollantiin lähetetty lentokirje, jolla M30 20mk postitalo ja 3mk harmaa leijona, yhteensä 23mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk, kirjeen lentolisä Euroopassa jokaiselta 5g:lta 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk, yhteensä 23,00mk. Lähetetty siis tuon 69 päivän aukon aikana. (Lisätty 2.9.2014)
Yllä: 9.1.1950 eli 20mk sinisen merkin ilmestymispäivänä Gölbyssä leimattu Filchburgiin Massachusetsiin Yhdysvaltoihin lähetetty kirje. Gölby sijaitsee Ahvenanmaalla ja on erittäin todennäköistä, että 20mk sinisen merkin ilmestymispäivänä ei sinne ollut näitä merkkejä vielä toimitettu lainkaan. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1949 – 31.12.1951 20,00mk.
* Hannu Kauppi, Yleismerkit 1930, Oy Finlandia 88 Ab, 2012 Helsinki
* Suomen postimerkkien käsikirja, osa IV, Suomen Filatelistiliitto ry, Helsinki 1969
*LAPE 2010 erikoispostimerkkiluettelo, Suomen Filateliapalvelu Oy, Turku