Suomen Postimerkkilehden huutokauppa numero 46 päättyi yhdeksältä 27.2.2020. Tällä kertaa M30 kohteita ei lukumääräisesti ollut myytävänä suurta määrää, mutta joukkoon osui kuitenkin joitakin mielenkiintoisia kohteita – itse asiassa ”käyttösarjat M30 -” osastossa oli vain yksitoista M30 kohdetta, mikä ei ole paljon. Filateliapuolella myytävänä olevista mainitsen erän, jossa oli pari lisäpainamamerkkien siirtymää ja toisen, jossa oli kaksi 3mk oliivin merkin numerokuusiloa – kumpikin meni kaupaksi pohjahinnoillaan limittien ollessa kahdeksan ja 90 euroa.
Postihistoriakohteita oli myytävänä yhteensä seitsemän kappaletta, eli siis aikamoisen vähän. Kotimaan lähetyksiä näistä oli kaksi, suurella määrällä merkkejä lähetetty vakuutettu kirje, jonka vakuutusarvo oli melkein miljoona markkaa. Lähetykselle oli vielä maksettu lisäpalveluna lakkaus. Kyseessä on mielestäni hieno kotimaan vakuutettu lähetys – kohde nousi aina 28 euron hintaan saakka. Toinen kotimaan kohde oli 3mk vihreällä lähetetty painotuotepostikortti, jossa oli Kakolan Lääninvankilan tarkistusleima. Kakolahan kuuluu menneisyyteen vankilana, nykyään samoissa tiloissa toimii hotelli ja suuri osa alueesta on muunnettu turkulaiseksi asuinalueeksi. Kakolanmäen alla toimii vedenpuhdistamo. Rikollisuus liittyy Kakolaan tänäpäivänä ainoastaan uudisrakennettujen asuntojen hintojen jonkun mielestä rikollisen tason kautta.
Pohjoismaihin lähetettyä postia edusti 1,20mk punainen ehiökortti maksetuin vastauksin ja lisämerkein – tämä oli ainoa kohde, joka postihistoriakohteista jäi myymättä ja syykin siihen oli selkeä – taksa oli väärin. Huomasin kuitenkin sellaisen asian, että kortti on lähetetty Ruotsiin 1933 – jos katsotaan Filatelistiliiton sivuilla olevaa Rahialan M30 kokoelmaa, niin siellä tämän kortin kohdalla sanotaan, että käyttö alkoi vasta vuonna 1935. Eli jossakin on virhe – luultavasti Karilla on käynyt näppäilyvirhe vuoden osalta. Näitä 1,20mk ehiökortteja maksetuin vastauksin ei myyty ulos kuin lisämerkkien kera, mikä on jonkinlainen erikoisuus jo itsessään.
Eurooppaan suunnattua postia edustivat vuonna 1939 Saksaan lähetetty ja palautettu kirje, sekä SS-joukkoihin lähteneelle miehelle sairaalaan Kölnin lähelle kesällä 1941 lähetetty lentopostikortti. Palautetun kirjeen takapuolelle on leimattu kotimainen yhteensä kuusirivinen leima, jossa selitetään oikeutus sille, että kirje on avattu osoitteen selvittämiseksi. Tällainen leima on ihan kiva lisä kokoelmaan. SS-miehen kirje on hyvä lisä esimerkiksi sellaiseen kokoelmaan, joka käy läpi suomalaisten SS-miesten tarinaa postihistorian keinoin – uskon sellaisen kokoelman olevan hyvinkin kiinnostavan, vielä kun sellainen tulisi joskus näyttelyyn!
Ainoa kauemmaksi lähetetty myytävänä ollut lähetys oli mielenkiintoinen vuonna 1933 Buenos Airesiin Argentinaan lähetetty lentokirje. Kirjeen lähettäjä on ollut Suomen Vanerinvalmistusyhdistys Helsingissä ja sen päälle on ilmeisesti lähettäjän tai suomalaisen postitoimiston toimesta kirjoitettu reititys ”By air mail via Marseille”, eli lentopostissa Marseillen kautta. Tämä viittaa siihen Etelä-Amerikkaan lähetettävään lentopostiin tyypillisesti aikakautena käytettyyn postireittiin, joka kulki Marseillen kautta ja käytti ranskalaisia lentoreittejä. Posti kulki Suomesta ensin Tukholmaan ilmeisesti lentona. Tukholmassa kuoreen leimattiin reittileimaus ”Par avion, France – Amerique du Sud” ja se lähetettiin käsittääkseni junalla eteenpäin Malmöön ja sieltä yli laivalla Saksaan Sassnitziin, josta oli junayhteys Berliiniin. Lähetyksellä olevat leimat Helsinki 3.5.1933 – Tukholma AVG UTR A 3.5.1933 kertovat sen, että lähetys on lentänyt Helsingistä Tukholmaan (nopeus ei muuten selity) ja Berlin – Sassnitz Hafen leimat junista nro. 13 ja 14 päiväyksellä 5.3.1933 kertovat kuoren saapuneen Berliiniin. Ilmeisesti Berliinissä? saksalainen postivirkamies on todennut, että seuraavana päivänä on lähdössä ilmalaiva LZ127 ”Graf Zeppelin” Friedrichshafenista vuoden 1933 ensimmäiselle Etelä-Amerikan lennolleen ja kuori voisi kulkea sen kyydissä Etelä-Amerikkaan ja lähetti kuoren Friedrichshafeniin sen sijaan, että olisi lähettänyt sen eteenpäin kulkemaan Ranskan kautta. Tämä takasi myös sen, että korkeahkot lentopostin maksut sataisivat Saksan postilaitoksen laariin, eivätkä menisi ranskalaisille. Leima Friedrichshafen 6.5.1933 ja 1/1933 Zeppelin lennon sininen lisäleima, jossa on kuvattuna Kreivi Zeppelin kertovat, että kuori todellakin lensi LZ 127:llä Etelä-Amerikkaan. Itse asiassa Ranska ei aivan täysin ollut pelistä tässä tarinassa pois, sillä ilmalaiva lensi Ranskan läpi, mikä kuulemma aiheutti ranskalaisissa harmistusta, sillä I maailmansodan arvet eivät olleet vielä 1933 suinkaan täysin parantuneet. Zeppelin lensi siis Ranskan yli läpi Espanjan Sevillan kautta Espanjan rannikkoa pitkin Gibraltarille, josta Välimeren yli Afrikan puolelle, seuraten Afrikan rannikkoa aina Rio de Oroon saakka, josta se kääntyi Kap Verden saaria kohti aloittaen Atlantin ylityksen. Kap Verdeltä kurssi laitettiin kohti Fernando de Noronha saaria, jotka sijaitsevat noin 350km Recifen kaupungista Atlantin valtameressä ja sieltä Brasiliaan Recifeen. Recifestä kirjeen matka jatkui Argentinaan. Leima Argentinassa on tässä kohtaa epäselvä, mutta mikäli se on toukokuussa päivätty lienee kirje kulkenut maapostissa Brasiliasta Argentinaan, mutta mikäli se on maaliskuuta on kirje lentänyt Condor yhteydellä Recifestä eteenpäin.
Kaikki tämä on mielenkiintoista, mutta se mikä on kaikkein mielenkiintoisinta on se, että kyseessä on alun perin tyypillistä ranskalaista lentoreittiä käyttäen lähetyksi tarkoitettu lentolähetys Suomesta Argentinaan, eli tarkoitus alunperin EI ole ollut, että kirje kulkisi Zeppelinillä – tämä tekee lähetyksestä tuiki harvinaisen suomalaisen Zeppelin tarvepostilähetyksen ja näitä olen elämäni aikana nähnyt kaksi kappaletta tämä mukaan luettuna. Kun taksakin vielä on oikein, niin ei tätä kohdetta voi kuin ihmetellä – harvinaista herkkua tarjolla. Tämä ei mennyt ohi myöskään huutokauppaan osallistuneilta, nimittäin kirjeen hinta nousi 40 euron lähdöstään aina 299 euroon saakka.
Muuten tästä huutokaupasta ei ole paljon mitään sanottavaa M30 asian osalta. Muihin keräilyalueisiin liittyen huomasin, että Zeppelin 1930 merkki myytiin loistoleimaisena hintaan 510 euroa, joka tuntuu kohtalaisen kovalta hinnalta, lisäksi havaitsin mielenkiintoisen vakuutetun pikakirjeen Itä-Karjalasta tulluksi myytyä yli 120 euron hintaan – tässä kohteessa merkit olivat Itä-Karjala päällepainettuja M30 merkkejä.