Ilmalaiva Graf Zeppelin vieraili Suomessa 24.9.1930. Juhlistaakseen tätä tilaisuutta Posti- ja Lennätinhallitus päätti julkaista asiaan liittyvän postimerkin, ns. Zeppelin merkin, joka valmistettiin käyttämällä malli 1930 10mk Saimaa merkkiä pohjana, jolle painettiin ”Zeppelin 1930” päällepainama. On tunnettua, että jokaisessa arkissa oli yksi virhepainama, nimittäin yhteen lisäpainamalaattaan oli eksynyt vuosiluku 1830. Tämä virhepainama on yksi suomalaisen filatelian harvinaisuus ja niitä tunnetaan postitteina vain muutama. Zeppelin-merkki lienee maamme tunnetuin yksittäinen postimerkki ja siten suomalaisen filatelian yksi tärkeimmistä kansainvälisesti tunnetuista kohteista.
Yllä: Zeppelin lennolla Helsingistä 24.9.1930 Friedrichshafenin kautta 25.9.1930 New Yorkiin kulkenut kirje. M30 7kpl 2mk mustansininen, 4kpl 1½mk violetti ja 2kpl 1mk oranssi, yhteensä 22mk. Taksa: Kirje (-20g) Zeppelinlennolla Friedrichshafeniin (24.9.1930) 20,00mk, lentolisä (2mk / 20g) New Yorkiin, USAn (21.11.1929 – 19.3.1932) 2,00mk, yhteensä 22,00mk.
Minun kantani Zeppelin merkkiin on se, että kysymyksessä on juhlamerkki, olkoonkin niin, että se luotiin lisäpainamalla malli 1930 käyttösarjan merkki. Näin ollen itse en sisällytä Zeppelin juhlamerkkiä omaan malli 1930 kokoelmaani – samalla tavalla kuin en myöskään sisällytä esimerkiksi kenttäposti- tai Itä-Karjalan M30 merkeille päällepainamin luotuja merkkejä. Koska kuitenkin tiedän varsinkin ulkomaalaisten tuomarien olevan erityisen ”persoja” itse kunkin maan tunnetuimpien merkkien suhteen olen todennut, että lienee järkevää kuitenkin tuoda esiin ”Zeppelin asia”. Tähän on muitakin tapoja kuin esitellä Zeppelin päällepainamamerkki, nimittäin Zeppelin lennoilla kulki myös lähetyksiä, joiden postimaksun maksamiseksi ei käytetty Zeppelin juhlamerkkiä. Löytyy myös lähetyksiä, joilla postimaksu on maksettu pelkästään M30 käyttösarjan merkein. Tarkkasilmäinen lukija huomasi, että kirjoitin Zeppelin lennoilla monikossa, tämä on oikea huomio, Suomen (tai oikeastaan Itä-Meren) lentonsa lisäksi Graf Zeppelin lensi mm. useita kertoja Etelä-Amerikkaan ja myös näillä lennoilla on kulkenut Suomesta lähetettyä postia.
Yllä: Viipurista 1.8.1933 Graf Zeppelinillä Pernambucoon Brasiliaan lähetetty lentopainotuote. M30 5mk Olavinlinna, 1½mk punainen ja 1mk oranssi, yhteensä 7½mk. Kaksi erilaista Zeppelin 4. Etelä-Amerikanlento leimaa. Kulkenut ilmeisesti laivalla Sassnitziin, josta junalla Berliiniin ja sieltä Zeppelinin kyydissä Recifeen, josta Pernambucoon. Taksa: Painotuote (-50g) ulkomaille (1.12.1931 – 30.9.1942) 0,50mk , AO-lähetyksen (7,00mk per 5g) lentolisä (20.6.1933 – 14.4.1935) 7,00mk, yhteensä 7,50mk.
Itse se asia, että postite on kulkenut Zeppelin lennolla on jo mielenkiintoinen asia, mutta kun asiaa pohditaan tarkemmin ja tutkitaan kyseisellä lennolla kulkeneiden postitteiden taksoja huomataan mielenkiintoinen asia, nimittäin Zeppelin lentojen taksa oli virallisesti voimassa vain yhden päivän, 24.9.1930, ajan. Näin ollen tämä taksa on (väkisinkin) koko malli 1930 käyttöajan lyhyin taksa. Jälleen kerran virallinen ja todellinen totuus eroavat kuitenkin toisistaan. Tiedetään nimittäin, että Lauri Peltonen sai luvan käyttää Zeppelin päällepainamamerkkejä Hangossa jo ennen 24.9.1930 ehtiäkseen leimata Zeppelinille tarkoitetut lähetyksensä. Myös muiden paikkakuntien aikaisempia leimauksia tunnetaan (mm. Kuopio). Nämä ovat mielenkiintoisia kommervenkkejä.
Yllä: Kauniaisista 30.8.1933 Recifeen Brasiliaan Zeppelinillä ”Mit Luftschiff ”Graf Zeppelin” lähetetty kirjattu lentopainotuote. M30 10mk Saimaa single. Kaksi erilaista Zeppelinin 6. Etelä-Amerikka lennon leimaa. Takana junaleimaus Sassnitz – Berlin. Kulkenut ilmeisesti Kauniainen-Helsinki-Sassnitz(laivalla)-Berlin(Junalla)-Friedrichshafen(Zeppelinillä)-Pernanbuco(Zeppelinillä), jonne saapunut 6.9.1933. Taksa: Painotuote (-50g) ulkomaille (1.12.1931 – 30.9.1942) 0,50mk, kirjaaminen ulkomaille (1.12.1931 – 30.9.1942) 2,50mk, AO-lähetyksen (jokaiselta 5g:lta) lentolisä (20.6.1933-14.4.1935) 7,00mk, yhteensä 10,00mk. Tämä irtosi Suomen Filateliapalvelun huutokaupasta toukokuussa 2015 lähtöhinnalla. (lisätty 12.6.2015)
Suomessa käyneen Zeppelin lennon mukana kulkevan postin taksoitus toimi siten, että postikortin perustaksa oli 10mk ja kirjeen (max. 20g) 20mk, jolla kortti ja kirje kulkivat lentona Friedrichshafeniin saakka. Mikäli postitteiden haluttiin jatkavan matkaansa eteenpäinkin lentopostissa tuli niihin lisätä asianmukainen lentolisä. Kohteita, joille on maksettu lentolisä myös ”jatko-osuudelle” tunnetaan, mutta Euroopan ulkopuolelle ne ovat oikeataksaisina harvinaisia. M30 merkkeillä on tietysti voitu maksaa lentolisiä, vaikka ”perustaksa” olisikin maksettu Zeppelin päällepainamamerkillä.
Zeppelin merkistä ja Graf Zeppelinillä kulkeneesta postista kiinnostuneita kehoitan tutustumaan esim. Veli-Heikki Niemisen Zeppelin-aiheiseen kokoelmaan, joka oli ensimmäistä kertaa esillä LAPOEX-2015 näyttelyssä.
Veli-Heikki Niemisen luvalla olen lisännyt linkin TÄSTÄ hänen Zeppelin kokoelmaansa (lisätty 12.6.2015).