Perinteinen, jo 35. Salon Filatelistikerho ry:n järjestämä keräilytapahtuma järjestettiin syksyisessä Salossa, Hermannin koululla, aivan kaupungin keskustassa. Tulin paikalle tapahtuman alkumetreillä ja paikalla oli jo muutamia muitakin tutustumassa myyntipöytien antimiin. Paikalla oli parisenkymmentä myyjää, joiden pöydät notkuivat niin filateliaa kuin postihistoriaakin. Lisäksi tarjolla oli paljon postikortteja ja muutakin keräilytavaraa. Myynnissä oli mm. Ahvenanmaalaisiin varustamoihin liittyviä postikortteja ja leimoja. Myös uutta Salon kerhon omakuvamerkkiä oli tarjolla. Tällä kertaa tapahtumassa ei ollut mukana näyttelyosuutta.
Yllä: Helsingistä 4.8.1948 Magdeburgiin Itä-Saksaan lähetetty kirje. M30 3mk vihreä ja 12/10mk violetti, yhteensä 15mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.7.1948 – 31.10.1949 15,00mk. On huomattava, että ulkomaan ensimmäisen luokan kirjeen taksa vaihtui 1.7.1948 viideksitoista markaksi, mutta 15mk sininen leijonamerkki ilmestyi vasta 13.9.1948. Tämä lähetys osuu tähän 72 päivän koloon.
Yllä: Lentokirje 25.10.1947 Helsingistä (Helsinki 6) Prahaan. M30 15mk Olavinlinna single. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1947 – 30.6.1948 12,00mk, lentolisä Eurooppaan 24.10.1945 – 30.9.1957 3,00mk/5g, yhteensä 15,00mk.
Paikalla myymässä oli useita Salon kerholaisia, jotka eivät juurikaan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta myy muissa tapahtumissa, näin ollen myynnissä oli myös sellaista tavaraa, jota ei muualla näe. Tunnetumpia, enemmän tapahtumia kiertäviä myyjiä paikalla edusti mm. Pertti Hurmerinta, jolla on usein myös paljon postihistoriaa tarjolla. Pertti hinnoittelee mielestäni järkevästi, joten hänen kanssaan teen usein kauppoja. Salon kerhon keräilytapahtuman tärkein ”moottori” on Ensio Huldén, joka on ollut alusta lähtien järjestämässä tapahtumaa; ilman Ension kantaisia aktiivisia kerholaisia ei keräilytapahtumia nähtäisi luultavasti lainkaan.
Yllä: Jyväskylästä 17.11.1953 Malmö:n Ruotsiin lähetetty postikortti. Edelleen lähetetty Malmöstä Trelleborgiin. M30 15mk punainen single. Taksa: Postikortti Pohjoismaihin (sama taksa kuin kotimaassa) 1.1.1952 – 31.5.1956 15,00mk.
Yllä: Postikortti 6.9.1942postivaunuleimalla Gullringeniin Ruotsiin. Sensuroitu. M30 3kpl 75p oranssi, yhteensä 2,25mk. Taksa: Postikortti Pohjoismaihin (sama taksa kuin kotimaassa) 1.9.1942 – 30.6.1945 2,00mk. Ylitaksa. Ostin tämän tietäen väärätaksaisuuden, koska 75p merkin käyttö kiinnosti.
Mikä oli M30 saalis; tällä kertaa kaikenlaista pientä. Löysin joitakin kiinnostavia kohteita, joita esittelen kuvien kera. Mitään aivan uskomattomia löytöjä en tehnyt, mutta ”jotakin pientä” tuli ostettua ja se mikä lämmittää sydäntä on, että en köyhtynyt valtavasti. Itsekin Salolaisena koen, että on suurta luksusta, kun aivan ”kotiovella” on keräilytapahtuma – paikallisten kerhojen toiminta on äärimmäisen tärkeä osa filatelia- ja postihistoriaharrastusta ja siksi filatelistien kannattaa mielestäni ”erakoitumisen” sijaan osallistua aktiivisesti kerhojen toimintaan.
Yllä: Paikalliskirje Helsingissä 22.6.1942. M30 4kpl 25p ruskea ja 2kpl 50p vihreä, yhteensä 2mk. Taksa: Paikalliskirje -20g 1.4.1942 – 31.8.1942 2,00mk. Ensimmäisen luokan paikalliskirjeen taksa pysyi samana 1.4.1942 alkaen, kuin aikaisemmalla ”taksajaksolla” joka alkoi 16.6.1940, mutta toisesta painoluokasta lähtien taksat muuttuivat. Joten oikeastaan 5kk taksa.
Yllä: Kirje 17.3.1937 postivaunuleimalla Helsinkiin. Vatia asemaleima merkin päällä. M30 2mk punainen single. Taksa: Kirje (-20g) 1.12.1931 – 15.6.1940 2,00mk. En ole asemaleimojen asiantuntija, mutta ne ovat jälleen kerran yksi lisämauste keräilyyn.