Tässä artikkelissa esittelen muutamia postilähetyksiä malli 1930 merkeillä Afrikkaan. Kohdemaina Afrikan maat ovat vaikeita, mutta mielenkiintoista kyllä löytyy muutamia kohdemaita, joihin postia on kuitenkin kulkenut Suomesta verrattaen runsaasti (siis verrattuna muihin Afrikan maihin) ja pitkän ajanjakson aikana. Syynä on näissä tapauksissa ollut usein joko jonkin suomalaisen yhtiön toiminta kyseisessä kohdemaassa tai kirkon lähetystoiminta. Erityisesti lähetystoimintaa on ollut Lounais-Afrikassa, jonne mennyttä postia tunnetaankin kohtalaisen paljon. Kaikki lähetykset Afrikkaan ovat kuitenkin ns. hyviä kohteita ja niitä ei tule liian usein vastaan.
Yllä: Luxoriin Poste Restante osoitteeseen, Egyptiin 31.12.1937 Helsingistä lähetetty lentokirje. Kirjeelle kirjoitettu 5g. M30 5mk olavinlinna ja 50p vihreä, yhteensä 5,50mk. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk, lentolisä (vyöhyke 2) 15.4.1934 – 31.3.1938 2,00mk/5g, yhteensä 5,50mk. Takana olevista leimoista selviää hyvin kirjeen reitti: Helsinki – Tukholma (1.1.1938) – Laivalla Sassnitziin, josta junalla Berliiniin (2.1.1938), josta lentona Kairoon, jonne saapunut 5.1.1938 ja sieltä Luxoriin, jonne saapunut 6.1.1938. Noudettu Poste Restantesta 24.1.1938. Kohde on nähtävissä myös Poste Restante maksua esittelevässä artikkelissa.
Yllä: Vaasasta 30.3.1937 Egyptiin Port Saidiin lähetetty kirje. Saapunut Alexandriaan 7.4.1937, josta edelleen lähetetty 8.4.1937 Port Saidiin, jonne saapunut 11.4.1937. M30 2mk karmiinin punainen ja 1½mk violetti, yhteensä 3½mk. Taksa: Kirje ulkomaille (-20g) 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk.
Yllä: Tampereelta 23.7.1930 Ondongaan Port Tsumebiin Lounais-Afrikkaan lähetetty kirje. 2kpl 1mk oranssi. Saapunut Tsumebiin 23.8.1930, eli matkannut tasan kuukauden päivät. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.10.1925 – 30.11.1931 2,00mk. Kohdemaa ja paikkakunta olivat suomalaisen lähetystyön kohteita. Yllä: Kirje 7.11.1932 Kurusta Ondongaan Port Tsumebiin Lounais-Afrikkaan, jonne saapunut 3.12.1932 Tsumebiin, eli matkannut lähes kuukauden päivät. M30 2½mk sininen. Kohdemaa ja paikkakunta olivat suomalaisen lähetystyön kohteita. Taksa: Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk.
Yllä: Aerogrammi eli ilmakirje 24.1.1954 Helsingistä Ondanguaan Lounais-Afrikkaan. Taksa: Ilmakirje ilman lisämaksua kaikkiin maihin 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk (Lisätty 19.6.2014) Yllä: Kirje 7.1.1933 Helsingistä Leopoldvilleen Belgian Kongoon, jonne saapunut 2.2.1933. Helsingissä lyöty ”T” lunastusleima ja ilmeisesti Leopoldvillessä sinisellä kosmoskynällä merkintä 10c. Lähetystä ei kuitenkaan ole lunastettu, koska vastaanottaja on tuntematon ”Inconnu a la Maison Maruan?” ja se on palautettu Helsinkiin ”retour Helsingfors”, jonne saapunut ilmeisesti 16.3.1933 ja josta edelleen lähetetty 1.4.1933 Seafordeen, Clough:n, Downin piirikuntaan (Co. Down) Pohjois-Irlantiin, josta edelleen Edinburghiin Skotlantiin, josta lopulta Greenlaw:on Berwickshireen Skotlantiin. Jossakin välissä, joko Edinburghissa tai Greenlawssa lyöty 10.4.1933 päivämääräleima. Ollut matkalla noin viikon yli 2kk. Taksa: Ulkomaan (-20g) kirjetaksa 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. Alitaksa 0,50mk.
Yllä: Turusta 13.6.1935 lentona Leopoldvilleen Belgian Kongoon lähetetty kirje. Merkintä Par Avion Bruxelles – Leopoldville. Leimoista nähdään, että kulkenut Tukholman kautta (saapunut ilm. lentona Tukholmaan) 13.6.1935, josta laivalla Sassnitziin Saksaan ja sieltä junalla Berliiniin 14.6.1935. Berliinistä ilmeisesti junalla Lyoniin, josta lentona Marseilleen 17.6.1935 jonne saapunut samana päivänä. Joko lento on kulkenut harvoin tai sitten on Leopoldvilleen menty laivalla, mutta saapuminen sinne 26.6.1935. Leopoldvillessä todettu, että laiva on mennyt Kasai jokea ylös ”Sur riviere Kasai”, jonne kirje on seurannut. 2kpl 2½mk sininen, 2kpl 1½mk punainen ja 50p vihreä leijona, yhteensä 8,50mk. Tämän kapteeni Klas Roosin kirjeenvaihtoa on liikkeellä jonkin verran, mies on seilannut monessa paikassa. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, lentolisä ulkomaille (vyöhyke 4) 15.4.1935 – 31.3.1938 6,00mk/5g, yhteensä 8,50mk.
Yllä: Brysseliin Belgiaan 1946 lähetetty painotuotekortti, joka on ilmeisesti edelleen lähetetty Belgian Kongoon. Brysseliin asti on ainakin menty ja sinne saavuttu 15.7.1946. Kongossa? leimattu laatikkoleima ”Retour A’Envoyeur – Terug aan afzender” – ”Takaisin lähettäjälle”. Ei saapumisleimoja Kongoon. 2mk vihreä leijona. Taksa: Painotuote (-50g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 2,00mk. M18 ehiö ei ole ollut enää lähetyksen aikaan käypä, joten se ei vaikuta postimaksuun.
Yllä: Postikortti painotuotteena 16.11.1946 Orivedeltä Pretoriaan Etelä-Afrikkaan. Ei tuloleimoja. M30 1,25mk keltainen, 50p vihreä ja 25p ruskea, yhteensä 2mk. Taksa: Painotuote (-50g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 2,00mk.
Yllä: Kirje 30.11.1932 Haminasta Pretoriaan Etelä-Afrikkaan. M30 2mk violetti ja 50p vihreä, yhteensä 2½mk. Taksa: Ulkomaan kirjetaksa (-20g) 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. (Lisätty 14.6.2014)
Yllä: Lento postikortti 25.8.1955 Helsingistä Kap Kaupunkiin Etelä-Afrikkaan. M30 25mk Olavinlinna. Taksa: Postikortti ulkomaille (1.1.1952 – 31.5.1956) 15,00mk, postikortin lentolisä vyöhyke 6 (1.7.1953 – 30.9.1957) 20,00mk / kpl, yhteensä 35,00mk. (Lisätty 3.3.2014)
Yllä: Aerogrammi Helsingistä 21.3.1961 Kap Kaupunkiin Etelä-Afrikkaan. Taksa: Ilmakirje ilman lisämaksua kaikkiin maihin 1.4.1959 – 31.12.1962 40,00mk (Lisätty 19.6.2014)
Yllä: Ensilentokuori Helsingistä 30.9.1946 Amsterdamin kautta Etelä-Afrikkaan. KLM:n lennättämänä. M30 25mk puunhakkaaja ja 10mk Saimaa, yhteensä 45mk. Takana jonkinasteinen saapumisleima Etelä-Afrikkaan ”Holland Afrika Linj”-yhtiön toimesta. Nämä ensilentokuoret ovat mielestäni humpuukia, tekeleitä kaikki tyyni. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.9.1945 – 31.12.1946 10,00mk, lentolisä vyöhyke 6 1.4.1946 – 14.1.1947 22,00mk/5g, yhteensä 32,00mk, ylitaksa. (Lisätty 5.9.2014)
Yllä: Algeriaan 21.8.1948 Helsingistä lähetetty lentokirje. Kirjoitettu päälle 5g. 20mk postitalo ja 1mk vihreä leijona, yhteensä 21mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.7.1948 – 31.10.1949 15mk, lentolisä Euroopan ulkopuolelle (vyöhyke 1) 1.4.1947 – 30.11.1948 6,00mk/5g, yhteensä 21,00mk.
Yllä: Tiedustelu Marokkoon lähetetystä kirjeestä 23.9.1953 Helsingissä (Helsinki 27). On selvitetty ainakin siihen asti, että ko. kirje on lähtenyt Pariisiin Helsingistä. 25mk sininen leijona. Taksa: Tiedustelu ulkomailta 1.11.1949 – 31.5.1956 25,00mk.
Kirjeiden ja korttien lisäksi on Afrikkaan tietysti kulkenut myös muuta postia. Paketit ja erityisesti pikkupaketit ovat kuitenkin erittäin harvinaisia.
Yllä: Helsingistä 27.3.1954 Etelä-Afrikkaan Johannesburgiin lähetetyn lentopaketin pakettikortti. Paketin lentoreitti on ollut Helsinki – Köpenhamina – Johannesburg ja paino 900 grammaa. Köpenhaminan kauttakulkuleimaus. 3kpl M30 300mk lentokoneita, 100mk Helsinki ja 10mk vihreä leijona, yhteensä 1010mk. Taksasta en osaa sanoa, sillä minulla ei ole Afrikkaan menneiden pakettien lentotaksatietoja, eikä niitä taksaluetteloissakaan mainita. Tämä kohde on esillä myös 300mk lentokone merkkiä esiteltäessä.
Yllä: Mikkelistä 19.9.1953 Freetowniin Sierra Leoneen lähetetty lentokirje. M30 30mk linja-auto ja Haminan kaupunki 25mk, yhteensä 55mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, lentolisä 1.7.1953 – 30.9.1957 (vyöhyke 5) 15,00mk / 5g, yhteensä 55mk (kirjeen paino <10g). M30 keräilijä olisi toivonut, että Haminan juhlamerkki olisi M30 merkki… (Lisätty 19.4.2014)
Huomaan, että minulta puuttuu käytännössä koko ”Läntinen Afrikka” kohdemaiden listalta, samaten Ranskan siirtomaat Itä-Afrikassa. Afrikan maiden rajat muuttuivat M30 käyttöaikana rajusti ja useaan otteeseen, linkistä nähdään likimääräinen vuoden 1930 tilanne.
Muita huomioita ja asiaan liittyvää:
Hankittaessa Afrikkaan tai muualle kauas kulkeneita kohteita on syytä olla tarkkana sen suhteen, että M30 merkkien postihistorian arvostuksen kasvaessa on myös hintataso noussut. Tämä on johtanut siihen, että opportunistien piirissä on haistettu raha ja sellaisten henkilöiden piirissä, joiden moraalikäsitykset ovat kompromettoituneita voi esiintyä halua päästä tähän arvonnousuun käsiksi ilman omaa ansiota, esimerkiksi käyttämällä hyväksi heidän käsiinsä jotakin kautta joskus joutuneita leimasimia ja muuta rekvisiittaa, jonka avulla he voivat fabrikoida postihistoriallisia lähetyksiä. Suomeksi: Väärenteitä on olemassa ja ei kannata laput silmillä ajaa miinaan, ainakaan silloin kun sen voi välttää käyttämällä maalaisjärkeä. Kaukomaille menneissä kohteissa on vähintäänkin oltava kuljetuksen jälkiä ja mielellään saapumisleimaus.
Vähän aikaa sitten loppuneessa huutokaupassa oli myynnissä vuonna 1935 Keniaan lähetetty postikortti. Leimassa näkyi hyvin päiväys 28.2.1935, mutta ei lähettäjäpaikkakuntaa (leimattu aivan kortin ylälaitaan). Merkkinä oli M30 1½mk punainen (oikea taksa). Kortti oli lisäksi erittäin hyväkuntoinen, eikä sillä ollut lainkaan kirjoitusta. Lähtöhinta oli 10€ ja myyntihinta 35€.
[Kommentti: Koska leimassa ei näkynyt paikkakuntaa ja koska kortti oli erittäin puhdas ja hyväkuntoinen, ja kun kirjoitustakaan ei ollut, en uskaltanut huutaa kortista lainkaan, vaikka Kenia on kohdemaana erinomainen. Pelkäsin nimittäin kyseessä olevan väärennetyn kohteen.]
Yllä on esitelty Egyptiin Port Saidiin lähetetty kohde vuodelta 1937, oikealla 3½mk taksalla ja kauttakulku ja saapumisleimoilla. Tämä maksoi vuoden 2013 viimeisessä HTO huutokaupassa 10€ + huutomaksun. Kohde ei ole kovinkaan ihmeellinen ja olin siihen ainoa tarjoaja. Hinta oli mielestäni hieman korkea, mutta tulipahan ostettua.