Yllä: Uskomattoman hieno maaliskuun lopun kevät-aamu 08.45 Lempäälässä. PIlvetön taivas ja noin 5 astetta lämmintä.
Lempäälässä järjestettiin 29.3.2014 keräilytapahtuma Ideaparkin hulppean kokoisessa ostoskeskuksessa; olin sopivasti palaamassa työmatkalta kotiin ja pystyin pysähtymään pariksi tunniksi tutustumaan tapahtuman antiin. Paikkana Ideapark on erinomainen, sillä tilaa on hyvin niin autoille kuin myyntipöydillekin. Pöytiä oli varannut parisenkymmentä myyjää ja postimerkkien lisäksi oli myytävänä kortteja ja myös muuta keräilytavaraa. Kävijöitä oli aika runsaasti sinä aikana kun olin itse paikalla – toivottavasti kauppa kävi hyvin. Paikalla oli myyjien lisäksi myös korttitaiteilijoita, jotka jakoivat haluajille myös nimikirjoituksia piirtämiinsä kortteihin.
Yllä: tapahtuman tohinaa, myyjiä oli parisenkymmentä ja tilat ovat Lempäälän tapahtumassa riittävät
Minulle tämä oli ensimmäinen kerta Lempäälän kerhon tapahtumassa ja myös Ideaparkissa; en tosin ehtinyt itse ostoskeskukseen tutustumaan, mutta ensifiilis oli tosiaan se, että kysymyksessä ei ole mikään kokonsa puolesta vähäpätöinen kaupanteon mekka. Kävin kaikki myyntipöydät läpi ja M30 keräilijän kannalta myytävää oli jonkin verran tarjolla – useilla myyjillä kuitenkaan ei ollut tarjota lainkaan M30 kohteita. Onneksi kuitenkin löysin jotain mielenkiintoistakin:
Yllä: Saksassa Suomeen, Kokkolaan osoitettu ja valmiiksi saksalaisin merkein (5pf+20pf) varustettu kirje, johon on lisätty Suomessa 1½mk violetti merkki ja lähetetty ja leimattu Ykspihlajassa 12.10.1931. Taksa: Kirje (-20g) 1.5.1931 – 30.11.1931 1,50mk. Leima on samalla mitätöinyt saksalaiset merkit. F.J. Reimers on huolintayhtiö (Spedition) ja kyseessä on siis ilmeisesti lastin saapumisilmoituksen / lastiluettelon sisältänyt kirje. Kulkenut siis ilmeisesti laivalla Hampurista Ykspihlajaan (joka on Kokkolan satama). Kiinnostava!
Miksi tämä lähetys ei ole ”paquebot” leimattu ja miksi siihen on pitänyt lisätä Ykspihlajassa suomalainen postimerkki, sitä en tiedä. Näitä asioita (postin laivakuljetukset ja laivoilla leimaaminen) sääteli maailmanpostisopimus, mutta v. 1931 voimassa ollutta näitä asioita säätelevää sopimusta minulla ei ole enkä tunne sen soveltamismääräyksiä.
Yllä: Lentokirje <10g USA:n Jäppilästä 9.12.1957, sekapostite, jolla 4kpl M30 1mk vihreitä ja M54 10mk vihreä ja 2kpl 30mk sininen, yhteensä 74mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.6.1956 – 31.3.1959 30mk, lentolisä (per 5g) 1.10.1957 – 31.3.1959 vyöhyke 4 17,00mk, yhteensä 64mk. Ylitaksa 10mk!
Tällaisia yllä nähtävän kohteen ylitaksaisten lähetysten osto -”töppejä” sattuu vähän väliä, kun muistinvaraisesti yrittää muistaa taksoja ostaessaan kohteita. Erityisesti lentotaksojen täydellinen muistaminen on täysin mahdotonta, ainakin minulle. Väärätaksaiset lähetyksethän voi tietysti laittaa kokoelmaan, mutta ei niillä ylimääräisiä pisteitä kalastella. Yllä näkyvän kohteen hinta oli 2€, joten en köyhtynyt ”silmittömästi”, mutta silti…. varsinkin kun toinenkin vastaava tyräys sattui samalle reissulle.
Yllä: Pikakirje 29.4.1932 Porista Tukholmaan, jonne saapunut 2.5.1932. M30 2mk violetti ja 5mk olavinlinna, yhteensä 7mk. Taksa: Kirje (-20g) Pohjoismaihin 1.12.1931 – 31.10.1936 2,00mk, pikalisä Pohjoismaihin (sama kuin kotimaassa) 1.11.1931 – 31.12.1935 5,00mk, yhteensä 7,00mk.