Yllä: Tapahtumapaikan, Forssan järjestöjen talon sisäänkäynti
Perinteinen Pääsiäis-lauantaina järjestettävä keräilytapahtuma Forssassa veti tänäkin vuonna Forssan järjestöjen talon salin täyteen myyntipöytiä ja keräilystä kiinnostuneita. Allekirjoittanutkin saapui paikalle heti aamutuimaan, mukanaan pari keräilijäkolleegaa. Sää oli mitä kaunein keväinen auringonpaiste vaikka yöllä oli pakkasta hieman ollutkin; eli otollinen päivä ostoksille ja keräilijöiden tapaamiselle.
Forssan tapahtumassa on hyvä meininki – myyjiä on tarpeeksi ja kaikenlaista tavaraa on myynnissä, on kasoja, kekoja ja järjestämätöntä tauhkaa ja lisäksi hyvin järjestettyä sorteerattua tavaraa; kaikille jotakin. Edustettuna on kaikenlainen keräilytavara PEZ annostimista korttien kautta postihistoriaan. Useilla myyntipöydillä oli myös M30 keräilijää kiinnostavaa tavaraa!
Yllä: Painotuote 19.1.1948 Helsingistä Ruotsiin, 3mk harmaa single. 3mk harmaa yksin taksan mukaisesti ulkomaille on hyvä kohde, painotuotteella Ruotsiin se ei ole kovin ihmeellinen, mutta kannattaa eurolla ottaa mukaansa. Löytyi kortteja myyvän kauppiaan korttikansiosta tutkimalla kirjoituspuolia. Taksa: Painotuote (-50g) Pohjoismaihin (ulkomaan painotuotteen taksa) 1.1.1948 – 30.11.1948 3,00mk. [Korjattu: 5.9.2014 – painotuotteiden taksajako oli sellainen, että kotimaassa oli oma taksansa ja ulkomaille oma taksansa, sisältäen kaikki ulkomaat eli myös Pohjoismaat. Tämä muuttui vasta vuoden 1956 lopussa, jolloin Pohjoismaat saivat oman painotuotetaksansa].
Yllä: Kirjattu lentokirje 19.9.1935 Pietarsaaresta Glasgowiin Skotlantiin. M30 2mk violetti leijona ja 5mk olavinlinna, yhteensä 7mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, kirjaaminen ulkomaille 1.12.1931 – 31.8.1942 2,50mk, lentolisä (-20g) Eurooppaan 1.4.1928 – 30.9.1942 2,00mk, yhteensä 7,00mk.
Myyntipöydiltä löytyi kaikenlaista mukavaa ja se mikä lämmittää mieltä on, että tavaraa ei oltu hinnoiteltu liian kalliiksi, vaan ostoksia saattoi suorittaa ilman liian suurta pohtimista tai omien sekiinien riittävyyden jatkuvaa laskemista. Yllä ja alla joitakin tapahtumasta löytyneitä kohteita.
Yllä: Lentopostikortti 15.6.1941 Helsingistä Tukholmaan. Sotasensuurin tarkastama. M30 25p ruskea 2kpl lisämerkkeinä M30 1,75/1,25 päällepainamaehiökortin lisäksi, eli yhteensä 2,25mk. Taksa: Postikortti pohjoismaihin (kotimaan taksa) 16.6.1940 – 31.8.1942 1,75mk, postikortin lentolisä Pohjoismaihin 1.4.1928 – 30.9.1942 0,50mk, yhteensä 2,25mk.
Yllä: Lentokirje 18.5.1935 Helsingistä Fort Wayneen Indianaan USA:n, Kalevala 2½mk, M30 5mk Olavinlinna ja 2kpl 50 vihreä, yhteensä 8½mk. Paino 10 grammaa ja kirje kulkenut Tukholman kautta. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, lentolisä yhdysvaltoihin (jokaiselta 5 grammalta) New Yorkin ulkopuolelle 15.4.1935 – 31.3.1938 (vyöhyke 3) 3,00mk eli 6,00mk, yhteensä 8,50mk. M30 merkeillä maksettu lentolisä.
Yllä: Mikkelistä 19.9.1953 Freetowniin Sierra Leoneen lähetetty lentokirje. M30 30mk linja-auto ja Haminan kaupunki 25mk, yhteensä 55mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.1.1952 – 31.5.1956 25,00mk, lentolisä 1.7.1953 – 30.9.1957 (vyöhyke 5) 15,00mk / 5g, yhteensä 55mk (kirjeen paino <10g). M30 keräilijä olisi toivonut, että Haminan juhlamerkki olisi M30 merkki…