Yllä: Tuulinen, sateinen ja kylmä päivä Turussa – Taustalla Turun uusi tapahtumapaikka Logomo, jossa AboEX 2014 kansallinen näyttely tätä kirjoittaessa järjestetään.
AboEX 2014 tapahtuma alkoi 11.4.2014 puoliltapäivin Turussa Logomon (entisen raitiovaunutehtaan) tiloissa,. Sään haltijatar ei filatelisteja hellinyt, sillä keli oli vain neljä astetta plussalla ja kolea. Lyhyellä patikkamatkalla parkkipaikalta ehti jo viima iskeä varautumattomaan keräilijään. Onneksi sisällä oli lämmintä ja miellyttävää. Turun kerho oli tehnyt hyvää työtä, näyttelyalue oli asiallinen ja myyntipöydät oli fiksusti sijoitettu omaan tilaansa, josta markkinatunnelma ei häirinnyt näyttelyyn tutustumista. Sisäänpääsy oli ilmainen, mikä tietysti lämmittää näinä kaupallisina aikoina. Jos aivan väkisin täytyy jotain negatiivista etsiä, niin valaistus oli kohtalaisen himmeää kummallakin, näyttely ja erityisesti myyntipuolella – välillä joutui oikein siristämään silmiään lukeakseen pienellä kirjoitettua kokoelmatekstiä. Paikalla tepasteli suuri osa maamme eturivin filatelisteista.
Yllä: Käynti näyttelytilaan myyntiosastolta
Kokoelmista täytyy sanoa sen verran, että yhtäkään Malli 1930 merkkejä erityisesti esittelevää kokoelmaa ei ollut mukana. Tämä on tietysti surkea asia M30 keräilijän mielestä! Onneksi sentään M30 kohteita oli muutamissa kokoelmissa esillä. Perinteisen filatelian luokasta erikseen mainittakoon Jouko Kaartisen kokoelma hammaste ja painantaerikoisuuksista, jolla oli näytillä useampia lehtiä M30 merkkien hammaste-erikoisuuksia ja siirtymiä. Kaartinen esittelee mielestäni hyvinkin kattavasti M30 merkkien siirtymiä, joukossa useita suuria siirtymiä.
Yllä: Jouko Kaartisen hammaste-erikoisuuksia AboEX 2014 näyttelykokoelmasta.
Lisäksi näytillä oli useita hammastamattomia M30 merkkejä (joita näilläkin sivuilla on esitelty) – hammastamattomista oli näytillä myös 5mk sininen yläreunasta hammastamaton ja 1mk vihreä ylä ja alareunasta hammastamaton; kumpikin leimattuna vierekkäisenä parina, joista 1mk vihreä pari leikkeellä. Näistä kohteista täytyy sanoa, että minusta henkilökohtaisesti vaikutti siltä, että 1mk vihreä olisi ehkäpä leikelty tavallisesta merkistä, mutta 5mk sininen pari näytti ”aidosti” yläreunastaan hammastamattomalta, sillä pari oli arkin yläreunasta ja siten, että pystysuuntainen hammastus jatkui merkkien yläreunaan saakka loppuen ”oikeaan kohtaan”, mutta ylimällä rivillä ei vain ollut lainkaan hammastusta. Kännykkäkameralla hieman hämärässä näyttelyhallissa otettu kuva Kaartisen kohteista ei anna niistä parasta mahdollista kuvaa, mutta kuvista selviää mistä on kysymys.
Harri Ala-Honkolan yhden kehyksen kokoelma esitteli Suomen onnettomuuspostia ja esitteli muutaman mielenkiintoisen M30 kohteen, mm. Taalintehtaalla sattuneessa linja-auto onnettomuudessa (bussi syttyi palamaan) tuhoutuneen paketin kärvähtäneen pakettikortin M30 merkein. Ala-Honkola kirjoittaa esittelytekstissä, että pakettikortti on ainoa hänen tuntemansa vastaava; mukana on myös PLH:n kirje vastaanottajalle asiaan liittyen. Ala-Honkolalla oli näytillä myös höyrylaiva Bore I:n haverissa 1950 mukana ollutta M30 postia ja 1941 Sampo-lentokoneen maahansyöksyssä Taivassalossa mereen joutunutta M30 postia.
Eniten M30 postihistoriaa esitteli Jorma Lindebladin viiden kehyksen kokoelma ”Finnish postal rates to abroad 1.7.1875-31.12.1946”. Kokoelmassa oli useita hienoja ja vaikeita M30 taksakohteita, joista mainittakoon erikseen, että Lindeblad on löytänyt useita vaikeita ja erittäin harvinaisia toisen maailmansodan erikoistaksaisia M30 merkein lähetettyjä lähetyksiä kokoelmaansa. Muutamia taksoja näin ensimmäistä kertaa ”luonnossa” – kerta kaikkiaan loistavia kohteita. Lisäksi mieleeni jäi kirjattu postikortti Brasiliaan saantitodistuksella. En tutkinut muita kuin itseäni erityisesti kiinnostavia kokoelmia kovin tarkasti – kaikenkaikkiaan jäi sellainen fiilis, että mukana oli useampiakin erinomaisia ja korkealaatuisia kokoelmia.
Tapahtumissa käydessään filatelisti usein tutkii myyntipöydät, näin tein minäkin; se mitä jäi päällimmäiseksi mieleen oli se, että hinnat ovat ainakin M30 postihistoriakohteissa, joita tutkin, riistäytyneet suurimmalla osalla paikalla olleista myyjistä täysin lapasesta. Vähääkään parempien kohteiden hinnat olivat useampia kymppejä – ja siis kysymys ei niissäkään ollut helmistä. Lisäksi minua suorastaan nauratti (minkä kyyneleiltäni pystyin nauramaan) se, että ruotsalaisten myyjien, joiden kohteet oli hinnoiteltu kruunuina, valuuttakurssihinnoittelu oli seuraavanlainen: Aspbäckillä oli kruunun vaihtokurssi 10kr = 1€, toisella myyjällä 10kr = 1,20€ eli 20% valuuttakurssiero!! Esim. 300kr kohteessa hintaeroa 6€…
Parhaan ”vitsin” kuitenkin iski pöytään eräs tunnettu suomalainen kauppias, kun tiedustelin testiluontoisesti hintaa kovasti nuhruiselle kenttäpostipakettikortille, jolla oli 1½mk harmaa pari leimattuna leimalla, josta ei näkynyt lainkaan päiväystä ja punainen kenttäpostilipuke. Parikymmentä euroa olisi tästä ihmeestä pitänyt saada – vetäydyin äkkiä takavasemmalle. Samalla herralla aivan tavalliset kirjatut kirjeetkin kotimaassa maksoivat 3-5€ kappale. Ainoa mielestäni järkevillä hinnoilla M30 postihistoriakohteita myynyt kauppias oli Ruotsalainen Philea, jonka muutamasta myyntikansiosta löysin yhden kohteen.
Se mikä jäi ihmetyttämään oli kaikessa hintojen hirveydessä se, että juuri mitään ”kovia” M30 kohteita ei paikalla olleilla myyjillä kuitenkaan ollut, aidosti postihistoriallisesti kiinnostavat kohteet oli laskettavissa yhden käden sormilla. Yllämainitussa Lindebladin kokoelmassa olevat m30 kohteet olivat järjestään aivan eri luokkaa kuin mitä oli saatavilla. Tämä viittaa siihen, että kovat kohteet ovat keräilijöiden hallussa ja myyjät yrittävät myydä ”tauhkaa” paremman puutteessa hirveillä hinnoilla (kattaakseen ilmeisen kovat myyntipaikkojen vuokrat). En nyt ”valita” enempää hintoja – piheyteni on tullut jo selväksi. Mitä sitten jäi käpälään kohteiden valossa? No jälleen kuitenkin jotakin.
Yllä: Haminasta 20.7.1937 St. Moritziin lähetetty kirjattu lentokirje. Paino 13g ja merkkeinä 2kpl M30 3½mk sininen ja 2kpl 50p vihreä, yhteensä 8mk. Taksa: Kirje (-20g) ulkomaille 1.11.1936 – 30.9.1942 3,50mk, kirjaaminen ulkomaille 1.12.1931 – 31.8.1942 2,50mk, lentolisä Eurooppaan 1.4.1928 – 30.9.1942 2,00mk, yhteensä 8,00mk.
Yllä: Kannuksesta 17.10.1936 Budapestiin Unkariin lähetetty kirje. Saapumisleima Budapest 21.10.1936. Edelleenlähetetty Budapestissa, vastaanottaja jatkanut edelleenlähetetystäkin osoitteesta jo matkaansa. Leimattu ”Levelszekreny” postilaatikosta – ilmeisesti jossakin vaiheessa kirje on palautettu postilaatikkoon, josta se on sitten kulkenut postitoimistoon. Merkitty lopulta lipukkeella ”Elkötözött – Parti” eli lähtenyt ja lähetetty 9.11.1936 takaisin Suomeen, Kannukseen, josta ilmeisesti lähetetty vielä eteenpäin 15.11.1936 Helsinkiin, jonne tullut 17.11.1936. Taksa: Kirje ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk. Yllä: Kirjattu kirje 13.5.1933 Turusta Thueriin, Saksaan. 2½mk sininen tupla, yhteensä 5mk. Kulkenut lentopostissa. Taksa: Taksa: Kirje ulkomaille 1.12.1931 – 31.10.1936 2,50mk, kirjaaminen ulkomaille 1.12.1931 – 31.8.1942 2,50mk, yhteensä 5,00mk.
Yllä: Lentopostikortti 18.6.1958 Helsingistä Saksaan. 24mk ruskeanvioletti sinkku. Kolmioleimaus. Taksa: Postikortti ulkomaille 1.6.1956 – 31.3.1959 20,00mk, postikortin lentolisä Eurooppaan 1.10.1957 – 31.3.1959 4,00mk, yhteensä 24,00mk.
Yksi ylläolevista kohteista oli edullinen! Kiertäneen kohteen ostin keräilijäkolleegalta.